TY - JOUR T1 - Quality of spending the leisure time for Iranian Individuals with visual impairments students with emphasis on physical activities TT - چگونگی گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان نابینای ایران با تأکید بر فعالیت‌های بدنی JF - JRSM JO - JRSM VL - 4 IS - 7 UR - http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2208-fa.html Y1 - 2014 SP - 131 EP - 147 KW - Blind KW - Individuals with visual impairments KW - physical activities KW - Leisure time KW - student N2 - پژوهش حاضر با هدف ارائه راهی برای چگونگی گذران اوقات فراغت دانش­آموزان نابینا با تأکید بر فعالیت‌های جسمانی تهیه شده است. پژوهش از نوع توصیفی و به روش میدانی است که طی سال تحصیلی 90- 1389 درباره 517 دانش­آموز نابینا صورت گرفته است. پژوهش ابتدا با روش گزینشی تصادفی ساده و سپس با تنظیم  پرسش­نامه­­ای 85 سؤالی، تحقق مراحل نخستین خود را طی کرد. در تجزیه و تحلیل داده­­ها از آمار توصیفی و استنباطی (خی­دو) استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بیش از 50 درصد دانش­آموزان نابینا روزانه بیش از 8 ساعت وقتشان را بدون هدف می­گذرانند. بیش از 70 درصد آنان نیز فضای ورزشی در مدرسه یا در نزدیکی محل سکونتشان ندارند. براساس نتایج این پژوهش، بین مدت­زمان گذران اوقات فراغت ورزشی و گذران اوقات بدون هدف تفاوت معنی­­داری وجود دارد؛ عوامل بازدارنده فعالیت­­­­­­­­­­­های فراغتی- ورزشی بر انجام یا عدم انجام این فعالیت­ها تفاوت معنی­داری برجای می­گذارند؛ درباب میزان مشارکت دانش­آموزان نابینا در فعالیت­های فراغتی و فراغتی- ورزشی نیز در مقایسه با درجات مختلف بینایی تفاوت معنی­داری وجود دارد. M3 ER -