TI - The Relationship Between School Organizational Climate and Job involvement of Physical education Teachers in City of Rasht PT - JOURNAL ARTICLE TA - JRSM JN - JRSM VO - 4 VI - 8 IP - 8 4099 - http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2215-fa.html 4100 - http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2215-fa.pdf SO - JRSM 8 AB  - هدف این پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیت­بدنی مدارس شهر رشت بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران تربیت­بدنی شهر رشت در سه مقطع تحصیلی بودند (199 نفر) که همه آنها در شمار نمونه آماری تحقیق قرار گرفتند و 170 نفر (85 درصد) در پژوهش مشارکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه توصیف جو سازمانی (OCDQ-RS) با ثبات درونی 82/0= &alpha و پرسش‌نامه دلبستگی شغلی ادواردز و کلیپارتیک با ثبات درونی 83/0=&alpha استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنی‌داری 05/0&geP نشان داد که جو سازمانی هر‌سه مقطع تحصیلی ازنظر بازبودن در سطح متوسطی قرار داشت. نیز بین جو سازمانی و دلبستگی شغلی (67/0R=) و بین دلبستگی شغلی معلمان با سه بعد جو سازمانی رفتار متعهدانه معلمان (56/0R=)، رفتار صمیمی معلمان (66/0R=)، و رفتار حمایتی مدیران (58/0R=) رابطه مثبت و معنی‌داری مشاهده شد (05/0&geP). البته رابطه رفتار دستوری مدیران (56/0- R=) و رفتار ناامیدانه معلمان (62/0- R=) با دلبستگی شغلی معلمان منفی و معنی‌دار بود (05/0&geP). بنابراین، رفتار میان‌فردی معلمان و رفتار مدیر مدرسه می‌تواند بر دلبستگی شغلی معلمان اثر بگذارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - JRSM PG - 63 PT - Research YR - 2014