XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، horajabi@ut.ac.ir
چکیده:   (2869 مشاهده)
چکیده: هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بربرندسازی شخصی برای ورزشکاران رشته‌های انفرادی بود. روش پژوهش از منظر رویکرد کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکاران شاخص (که قهرمان المپیک، جهان و آسیا بودند) و صاحب نظران بازاریابی ورزشی بودند که تعداد 16 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته بود که با استفاده از رویکرد چارمز و گلیزر (2006) و تا رسیدن به اشباع نظری به انجام رسید. تحلیل داده­ها در نرم افزار مکس کیودا نسخه 2020 انجام شد. 136 گزاره اولیه با مجموع فراوانی 247 و با 3 مقولۀ اصلی (عامل محیطی، ویژگی های فردی ورزشکاران، ویژگی های عملکردی ) و 8 مقوله فرعی (رسانه­های جمعی، عوامل اجتماعی، عوامل مدیریتی، شرایط اقتصادی، خصوصیات شخصیتی فرد، مسئولیت­های اجتماعی، مهارت­های اجتماعی  به عنوان شاخص های مؤثر بر برندسازی شخصی در ورزشکاران رشته های انفرادی احصاء شدند. نتایج نشان داد که ورزشکاران جهت ارتقای هرچه بیشتر برند شخصی خود به عوامل محیطی به ویژه رسانه های جمعی توجه بیشتری نموده و در امکان، آن را بهتر مدیریت نمایند. همچنین مسئولین برخی عوامل مدیریتی مانند بودجه اختصاص داده شده به رشته ورزشی، برنامه­ریزی جامع به منظور ارتقای همه جانبه ورزشکارن، نظارت بر رفتار و روابط ورزشکاران در محیط اجتماع و وجود زیرساخت­های قانونی که برند ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می­دهد را مد نظر قرار دهند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1401/6/8 | پذیرش: 1401/7/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/7/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.