1- ، h.mohammadzadeh@urmia.ac.ir
چکیده: (3027 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر هشت هفته روش آموزش ورزش و سنتی تنیس خاکی بر فراشناخت و فراهیجان نوجوانان دختر 18-15 سال شهر ارومیه بود.
پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. آزمودنی ها شامل 24 دختر نوجوان شهر ارومیه(سن: 36/1±54/16سال) بودند که به صورت تصادفی به دو گروه 12نفره (1.آموزش ورزش و 2.سنتی) تقسیم شدند. تمرینات شامل 14جلسه تمرین به مدت 4هفته (3جلسه در دو هفته اول هفته و 4جلسه در دو هفته دوم ) انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه فراشناخت ولز و پرسشنامه فراهیجان میتمانسگروبر بود. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی استفاده شد.
نتایج نشان داد که بین دو گروه تمرین SE و سنتی تفاوت معناداری در افزایش میزان فراشناخت(004/0p=)، فراهیجان مثبت(007/0p=) و فراهیجان منفی(015/0p=) وجود داشت،
به طوریکه در گروه SE میزان افزایش فراشناخت(001/0p=)، فراهیجان مثبت(001/0p=) و کاهش فراهیجان منفی(001/0p=) نسبت به پیش آزمون پیشرفت معناداری را داشتند، اما این میزان پیشرفت در گروه سنتی در میزان فراشناخت(881/0p=)، فراهیجان مثبت(116/0p=) و فراهیجان منفی(144/0p=) معنادار نبود.
نتایج پژوهش نشان می دهد آگاهی و استفاده از راهبردهای روش SE بر روی عملکرد فراشناخت و فراهیجان اثـر مثبـت دارد. بنابراین توصیه می شود افراد مبتدی با اجرای فعالیت ورزشی به روش SE علاوه بر استفاده از فواید جسمانی از مزیت های بهبود دانش فراشناختی و فراهیجانی این نوع روش تمرینات بهرمند شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1401/2/21 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/11/26