XML English Abstract Print


1- دانشـکده علـوم ورزشـی ، Salehi@spr.ui.ac.ir
2- دانشـکده علـوم ورزشـی
چکیده:   (1184 مشاهده)
هدف از این پژوهش تعیین نقش حرکات و اشارات خاصی از بدن در محاسبات ساده ریاضی بود. چهل و هفت دانشجو (۲۵ زن و ۲۲ مرد؛ میانگین سن 51/3 ± 45/23 سال) داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. شرکت‌کنندگان دو تکلیف را انجام دادند. در تکلیف شمارش آیتم‌‌ها، به شرکت‌کنندگان مجموعه‌هایی از مربع‌های رنگی هم‌اندازه نشان داده شد و از آنها درخواست شد تا با اشاره انگشت، تکان دادن سر، یا بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای، یک رنگ خاص را بشمارند. پس از انجام تکلیف شمارش و برای اندازه‌گیری عملکرد حافظه کاری، از شرکت‌کنندگان خواسته شد دسته‌هایی از الفبا که پیشتر برای آنها نمایش داده شده بود، را به‌یادآورند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری تحلیل شد. نتایج نشان داد که در هنگام استفاده از انگشت اشاره یا حرکات سر حین شمارش، شرکت‌کنندگان سریعتر و دقیق‌تر از شرایط بدون حرکت عمل کردند. نتایج تکلیف حافظه نشان داد که وقتی شرکت‌کنندگان حین شمارش از اشارات انگشت و حرکات سر استفاده ‌کردند، نسبت به وقتی که حرکتی نداشتند، حروف بیشتری را سریع‌تر بازیابی کردند. بنابراین، این حرکات به آزاد شدن منابع شناختی کمک کرده‌اند. یافته‌ها این فرضیه را تایید می‌کند که ممکن است این قبیل اشارات از طریق کاهش بار شناختی موجب تسهیل کارکردهای شناختی شوند. پژوهش حاضر، همسو با تحقیقات پیشین، نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با استفاده از حرکات دست و سر انجام برخی از عملیات ساده ریاضی را تسهیل کنیم.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1400/9/23 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.