برگشت به فهرست مقالات
|
برگشت به فهرست نسخه ها
20.1001.1.22520716.1399.100.100.55.4
تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توان رقابتی کسبوکارهای ورزشی: از طریق هوشمندی رقابتی و کارآفرینی
محدثه نعیمی
*
1
،
مهرعلی همتی نژاد
2
،
نوشین بنار
2
،
فاطمه سعیدی
2
1- دانشگاه گیلان ،
mohadesenaeimi1995@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:
(3175 مشاهده)
هدف
پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توان رقابتی کسبوکارهای ورزشی (
باشگاههای ورزشی شهر رشت
) از طریق هوشمندی رقابتی و کارآفرینی بود. این پژوهش از نظر نوع توصیفی-همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران و مربیان باشگاههای ورزشی شهر رشت بود
ند
.
برای تعیین حداقل نمونه لازم از روشی که توسط بارکلای و همکاران (1995)، جهت تعیین حداقل نمونه در مدلسازی
معادلات ساختاری ارائه شده است، استفاده گردید. برای تعمیم نمونه به جامعه پژوهش، 220 پرسشنامه در میان مدیران و مربیان باشگاههای ورزشی شهر رشت توزیع و 196 پرسشنامه تجزیهوتحلیل شد. دادهها نیز با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس و پیالاس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی دیجیتال به ترتیب بر توان رقابتی، هوشمندی رقابتی و کارآفرینی اثر مثبت و معنیداری داشت. هوشمندی رقابتی بر توان رقابتی و کارآفرینی و همچنین کارآفرینی نیز بر توان رقابتی اثر مثبت و معنیداری داشتند.
با توجه به یافتههای پژوهش، مدیران باشگاهها میتوانند به منظور افزایش مشتریان، افزایش سوددهی و بهرهوری باشگاه، از اثرات مثبت بازاریابی دیجیتال در کنار استفاده از مزیتهای هوشمندی رقابتی و کارآفرینی برای افزایش توان رقابتی کسبوکارشان استفاده کنند.
واژههای کلیدی:
بازاریابی دیجیتال
،
باشگاههای ورزشی
،
توان رقابتی
،
کارآفرینی
،
هوشمندی رقابتی
نوع مطالعه:
پژوهشي
| موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی
دریافت: 1400/8/23 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/10
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.