دوره 15، شماره 29 - ( 2-1404 )                   جلد 15 شماره 29 صفحات 63-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khanjari Y, Arab Ameri E, Shahbazi M, Tahmasebi S, Bahrami F. The Simultaneous Changes In EMG Patterns And Motor Function During Learning Dart Throwing Skill In Dominant And Non-Dominant Hand. JRSM 2025; 15 (29) :39-63
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2986-fa.html
خنجری یاسر، عرب‌عامری الهه، شهبازی مهدی، طهماسبی شهزاد، بهرامی فریبا. تغییرات هم‌زمان الگوهای EMG و عملکرد حرکتی طی یادگیری مهارت پرتاب دارت در دست برتر و غیر برتر. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1404; 15 (29) :39-63

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2986-fa.html


1- استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی.
2- استاد گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران . ، eameri@ut.ac.ir
3- استاد گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
4- دانشیار گروه کنترل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران.
چکیده:   (6856 مشاهده)
مقدمه و هدف: اگرچه در زمینه مفهوم یادگیری حرکتی در سطح اجرا تحقیقات زیادی انجام شده است، بااین‌حال این مفهوم در سطح الگوهای EMG و مقایسه این الگوها در دست برتر و غیر برتر کمتر بررسی نشده است. هدف از این مطالعه، بررسی تغییرات الگوی EMG طی یادگیری مهارت دارت در دست برتر و غیر برتر بود.
روش: نمونه‌های پژوهش حاضر را 10 نفر از دانشجویان غیر ورزشکار با میانگین سنی 5/2±23 تشکیل دادند که به طور تصادفی از جامعه دانشجویان دانشگاه تهران انتخاب و به دو گروه دست برتر(5 نفر) و دست غیربرتر(5 نفر) تقسیم شدند. به منظور اندازه گیری عملکرد پرتاب دارت و تغییرات فعالیت EMG از آنالیز واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج در سطح اجرا کاهش معنی‌دار خطای مطلق پرتاب دارت و در سطح عضلات افزایش فعالیت EMG به همراه کاهش هم انقباضی عضلات را در مراحل اکتساب و یادداری در هر دو گروه نشان داد. همچنین، بین فعالیت EMG در گروه دست برتر و غیر برتر پس از اکتساب مهارت تفاوت معنی‌دار وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، نتایج این تحقیق نشان داد که هم‌زمان با تغییرات نسبتاً ثابت اجرا طی یادگیری مهارت دارت، تغییرات نسبتاً ثابتی در الگوهای EMG نیز به وجود می‌آید، به‌طوری‌که مفهوم یادگیری حرکتی در سطح عضلات نیز قابل‌مشاهده است. همچنین، نتایج این تحقیق از وجود یک برنامه حرکتی یکسان برای کنترل دست برتر و غیر برتر حتی در شرایط کنترل انتقال دوسویه حمایت کرد.
متن کامل [PDF 2676 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1403/2/29 | پذیرش: 1403/11/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/29 | انتشار: 1404/2/10

فهرست منابع
1. Schmidt RA, Wrisberg CA. Motor learning and performance: A situation-based learning approach: Human kinetics; 2008.
2. Brueckner D, Kiss R, Muehlbauer T. Associations between practice-related changes in motor performance and muscle activity in healthy individuals: a systematic review. Sports medicine-open. 2018;4(1):9. [DOI:10.1186/s40798-018-0123-6]
3. Jayasinghe SA, Ranganathan R. Effects of Short-Term Mental Imagery and Supplemental Visual Feedback on Muscle Coordination in a Myoelectric Task. Journal of Motor Behavior. 2020:1-13. [DOI:10.1080/00222895.2020.1723482]
4. Moore SP, Marteniuk R. Kinematic and electromyographic changes that occur as a function of learning a time-constrained aiming task. Journal of motor behavior. 1986;18(4):397-426. [DOI:10.1080/00222895.1986.10735388]
5. Lay B, Sparrow W, Hughes K, O'Dwyer N. Practice effects on coordination and control, metabolic energy expenditure, and muscle activation. Human movement science. 2002;21(5-6):807-30. [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00166-5]
6. Gabriel DA, Boucher JP. Practicing a maximal performance task: a cooperative strategy for muscle activity. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2000;71(3):217-28. [DOI:10.1080/02701367.2000.10608902]
7. Heise GD. EMG changes in agonist muscles during practice of a multijoint throwing skill. Journal of Electromyography and Kinesiology. 1995;5(2):81-94. [DOI:10.1016/1050-6411(94)00005-7]
8. Aggelousis N, Mavromatis G, Gourgoulis V, Pollatou E, Malliou V, Kioumourtzoglou E. Modifications of neuromuscular activity and improvement in performance of a novel motor skill. Perceptual and Motor Skills. 2001;93(1):239-48. [DOI:10.2466/pms.2001.93.1.239]
9. Engelhorn R. Effects of skill practice on electromyographic activity patterns and frequency spectra. Human movement science. 1987;6(2):117-31. [DOI:10.1016/0167-9457(87)90008-X]
10. Duthilleul N, Pirondini E, Coscia M, Micera S, editors. Effect of handedness on muscle synergies during upper limb planar movements. Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC), 2015 37th Annual International Conference of the IEEE; 2015: IEEE. [DOI:10.1109/EMBC.2015.7319135]
11. Pellegrino L, Coscia M, Casadio M. Muscle activities in similar arms performing identical tasks reveal the neural basis of muscle synergies. Experimental Brain Research. 2020;238(1):121-38. [DOI:10.1007/s00221-019-05679-9]
12. Duthilleul N, Pirondini E, Coscia M, Micera S, editors. Effect of handedness on muscle synergies during upper limb planar movements. 2015 37th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC); 2015: IEEE. [DOI:10.1109/EMBC.2015.7319135]
13. Diederichsen LP, Nørregaard J, Dyhre-Poulsen P, Winther A, Tufekovic G, Bandholm T, et al. The effect of handedness on electromyographic activity of human shoulder muscles during movement. Journal of Electromyography and Kinesiology. 2007;17(4):410-9. [DOI:10.1016/j.jelekin.2006.03.004]
14. Sachlikidis A, Salter C. A biomechanical comparison of dominant and non-dominant arm throws for speed and accuracy. Sports Biomechanics. 2007;6(3):334-44. [DOI:10.1080/14763140701491294]
15. van den Tillaar R, Ettema G. A comparison of overarm throwing with the dominant and nondominant arm in experienced team handball players. Perceptual and Motor Skills. 2009;109(1):315-26. [DOI:10.2466/pms.109.1.315-326]
16. Waterhouse C. The Effect of Extended Practice on EMG, Kinematics and Accuracy in Dominant and Non-dominant Dart Throwing. 2014.
17. Kuhtz-Buschbeck JP, Keller P. Muscle activity in throwing with the dominant and non-dominant arm. Cogent Medicine. 2019;6(1):1678221. [DOI:10.1080/2331205X.2019.1678221]
18. Fazlullah B, Mahmoud Sh, Mehdi Sh, Shahzad Tahmasebi B. Investigating the bilateral transfer in badminton short service skills from dominant to non-dominant and vice versa. Move. 1383; 1383 (21). (In Persian).
19. Tumialis A, Smirnov A, Fadeev K, Alikovskaia T, Khoroshikh P, Sergievich A, et al. Motor Program Transformation of Throwing Dart from the Third-Person Perspective. Brain sciences. 2020;10(1):55. [DOI:10.3390/brainsci10010055]
20. Harley LR. Motor learning and its transfer during bilateral arm reaching: Georgia Institute of Technology; 2011.
21. Bernstein N. The co-ordination and regulation of movements. The co-ordination and regulation of movements. 1966.
22. Schmidt RA. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological review. 1975;82(4):225. [DOI:10.1037/h0076770]
23. Oldfield RC. The assessment and analysis of handedness: the Edinburgh inventory. Neuropsychologia. 1971;9(1):97-113. [DOI:10.1016/0028-3932(71)90067-4]
24. Saleh Rafiei, Mohammad Kazem Waez Mousavi, Behrooz Abdoli. Direction and rate of errors in bilateral transfer of dart throwing. Journal of Motor Behavior and sport Psychology. 2010;4:315-22. (In Persian).
25. Wang J, Tang L, Bronlund JE. Surface EMG signal amplification and filtering. International Journal of Computer Applications. 2013;82(1). [DOI:10.5120/14079-2073]
26. Wulf G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2013;6(1):77-104. [DOI:10.1080/1750984X.2012.723728]
27. Ambrosini E, Parati M, Peri E, De Marchis C, Nava C, Pedrocchi A, et al. Changes in leg cycling muscle synergies after training augmented by functional electrical stimulation in subacute stroke survivors: a pilot study. Journal of neuroengineering and rehabilitation. 2020;17(1):1-14. [DOI:10.1186/s12984-020-00662-w]
28. Darainy M, Ostry DJ. Muscle cocontraction following dynamics learning. Experimental brain research. 2008;190(2):153-63. [DOI:10.1007/s00221-008-1457-y]
29. Liang N, Yamashita T, Ni Z, Takahashi M, Murakami T, Yahagi S, et al. Temporal modulations of agonist and antagonist muscle activities accompanying improved performance of ballistic movements. Human movement science. 2008;27(1):12-28. [DOI:10.1016/j.humov.2007.05.007]
30. Kamon E, Gormley J. Muscular activity pattern for skilled performance and during learning of a horizontal bar exercise. Ergonomics. 1968;11(4):345-57. [DOI:10.1080/00140136808930982]
31. Schmidt R, Lee T. Motor control and learning: a behavioral emphasis 5th ed-Champaign, IL: Human Kinetics. United States; 2011.
32. Chan‐Viquez D, Hasanbarani F, Zhang L, Anaby D, Turpin NA, Lamontagne A, et al. Development of vertical and forward jumping skills in typically developing children in the context of referent control of motor actions. Developmental Psychobiology. 2020. [DOI:10.1002/dev.21949]
33. Corcos DM, Jaric S, Agarwal GC, Gottlieb GL. Principles for learning single-joint movements. Experimental Brain Research. 1993;94(3):499-513. [DOI:10.1007/BF00230208]
34. Christou EA, Poston B, Enoka JA, Enoka RM. Different neural adjustments improve endpoint accuracy with practice in young and old adults. Journal of Neurophysiology. 2007;97(5):3340-50. [DOI:10.1152/jn.01138.2006]
35. Darling WG, Cooke J. Movement related EMGs become more variable during learning of fast accurate movements. Journal of motor behavior. 1987;19(3):311-31. [DOI:10.1080/00222895.1987.10735415]
36. Haar S, van Assel CM, Faisal AA. Kinematic signatures of learning that emerge in a real-world motor skill task. bioRxiv. 2020:612218.
37. Nakagawa J, An Q, Ishikawa Y, Oka H, Takakusaki K, Yamakawa H, et al. Analysis of human motor skill in dart throwing motion at different distance. SICE Journal of Control, Measurement, and System Integration. 2015;8(1):79-85. [DOI:10.9746/jcmsi.8.79]
38. Monfils M-H, Plautz EJ, Kleim JA. In search of the motor engram: motor map plasticity as a mechanism for encoding motor experience. The Neuroscientist. 2005;11(5):471-83. [DOI:10.1177/1073858405278015]
39. Hess G. Calcium-induced long-term potentiation in horizontal connections of rat motor cortex. Brain research. 2002;952(1):142-5. [DOI:10.1016/S0006-8993(02)03296-1]
40. Ito M. Historical review of the significance of the cerebellum and the role of Purkinje cells in motor learning. Annals of the New York Academy of Sciences. 2002;978(1):273-88. [DOI:10.1111/j.1749-6632.2002.tb07574.x]
41. Yokoyama H, Kaneko N, Ogawa T, Kawashima N, Watanabe K, Nakazawa K. Cortical Correlates of Locomotor Muscle Synergy Activation in Humans: An Electroencephalographic Decoding Study. iScience. 2019;15:623-39. [DOI:10.1016/j.isci.2019.04.008]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb