دوره 9، شماره 17 - ( 6-1398 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (5677 مشاهده)
هدف از این تحقیق تعیین اثرات تکلیف ثانویه مرتبط و نامرتبط با مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بر دقت پرتاب بازیکنان ماهر تحت شرایط انسداد بود. 20 بسکتبالیست زن (30-18 ساله) راست دست با سه سال سابقه پس از تکمیل پرسشنامه اضطراب صفتی ایلی نویز (SCAT) و دست برتری آنت (AHQ) و اندازه‌گیری‌ ویژگی‌های آنتروپومتریکی وارد مطالعه شدند. آنها‌ در دو جلسه آزمون با فاصله 2 روز شرکت کردند. در جلسه‌ اول (بدون فشار) و دوم (فشار بالا)، پس از گرم کردن به انجام 10 پرتاب آزاد در سه وضعیت 1) پرتاب آزاد بسکتبال، 2) پرتاب آزاد بسکتبال+ تکلیف ثانویه مرتبط، 3) پرتاب آزاد بسکتبال+ تکلیف ثانویه نامرتبط پرداختند. نتایج نشان داد که تکالیف ثانویه مرتبط و نامرتبط با پرتاب آزاد، بر دقت پرتاب بازیکنان ماهر تحت شرایط انسداد پایین (012/0=P، 001/0=P) و بالا (001/0=P، 018/0=P) تأثیر دارند و بین تکلیف ثانویه مرتبط و نامرتبط با مهارت بر دقت پرتاب در شرایط انسداد بالا تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0=P).
به طور کلی برای کاهش فشار وارده بر ورزشکاران در شرایط انسداد می­توان از تکالیف ثانویه مرتبط و نامرتبط و همچنین، برای افزایش دقت افراد ماهر در این شرایط می‌توان از تکلیف ثانویه مناسب مرتبط با پرتاب آزاد استفاده کرد.
متن کامل [PDF 932 kb]   (1210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1395/4/29 | پذیرش: 1396/6/12 | انتشار: 1398/6/10

فهرست منابع
1. بخشایش، سیده حمیده.، بهمنی، فاطمه.، شفیع نیا، پروانه.، و کمال، محمد. (1391). اثر خود آگاهی و توجه بر انسداد تحت فشار در ورزشکاران دارای ناتوانی در مهارت باز و بسته در ورزش بسکتبال با ویلچر. مجله مطالعات ناتوانی، 2، 11-1.
2. فتحی خامنه، سوسن. (1392). اثر کانون توجه و منبع نشانه گذاری کلامی بر انسداد پرتاب آزاد بسکتبال در دختران نوجوان مبتدی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ازهرا.
3. ارشم، سعید. (1390). بیومکانیک و آناتومی کاربردی در ورزش تهران: انتشارات آوای ظهور.
4. ولایتی، رضا.، قاسمی، غلامعلی.، رحیمی، ناصر.، و موحدی، احمد رضا. (1391). سطح اضطراب رقابتی بسکتبالیست‌های نخبه‌ ایران و ارتباط آن با آسیب‌های ورزشی. فصلنامه‌ علمی پژوهشی جنتا شاپیر، دوره‌ی سوم، شماره‌ 2.
5. Wulf, G. (2007). Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research. E-journal Bewegung und Training, 1(2-3), 1-11.
6. McNevin, N.H., Wulf, G., Carlson, C. (2000). Effects of attentional focus, self-control, and dyad training effects on motor learning: Implications for physical rehabilitation. Physical Therapy, 80, 373-385. [DOI:10.1093/ptj/80.4.373]
7. Wulf, G., McNevin, N.H., Shea, C.H. (2001). The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 54A, 1143-1154. [DOI:10.1080/713756012]
8. Wulf, G., Shea. C.H., Park, J.H. (2001). Attention in motor learning: Preferences for and advantages of an external focus. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72, 335-344. [DOI:10.1080/02701367.2001.10608970]
9. Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 77-104. [DOI:10.1080/1750984X.2012.723728]
10. Bell, J. J., & Hardy, J. (2009). Effects of attentional focus on skilled performance in golf. Journal of Applied Sport Psychology, 21, 177-163. [DOI:10.1080/10413200902795323]
11. Fox A. (2010). Choking- its causes and how to minimize its effects. In: Fox, A. editors. Tennis: Winning the mental match. 1st ed. California, Kindle Edition, 52-69.
12. Reeves, J. L. (2005). Attention and performance: When does choking under pressure occur and what is the debilitating source? Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, Tallahassee.
13. Jackson, R. C., Ashford, K. J., & Norsworthy, G. (2006). Attentional focus, dispositional reinvestment, and skilled motor performance under pressure. Journal of Sport & Exercise Psychology, 28, 49-68. [DOI:10.1123/jsep.28.1.49]
14. Mesagno, C., Marchant, D., & Morris, T. (2009). Alleviating choking: The sounds of distraction. Journal of Applied Sport Psychology, 21, 131-147. [DOI:10.1080/10413200902795091]
15. Schmidt, R. A., & Lee, T.D. (2012). Attention and performance. In R. Schmidt, & T. Lee (eds.), Motor control and learning: A behavioral emphasis. Champaign, IL: Human Kinetics, 61-91.
16. Beilock, S. L., Carr, T. H., MacMahon, C., & Starkes, J. L. (2002). When paying attention becomes counterproductive: Impact of divided versus skill-focused attention on novice and experienced performance of sensory motor skills. Journal of Sport Sciences, 20, 271-278. [DOI:10.1037/1076-898X.8.1.6]
17. Mullen, R., Hardy, L., & Tattersall, A. (2005). The effect of anxiety on motor performance: A test of the conscious processing hypothesis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 27, 212-225. [DOI:10.1123/jsep.27.2.212]
18. Ford, P., Hodges, N. J., & Williams, A. M. (2005). Online attentional focus manipulation in a soccer dribbling task: implication for the proceduralization of motor skill. Journal of Motor Behavior, 37(5), 386-394. [DOI:10.3200/JMBR.37.5.386-394]
19. Land, W., & Tenenbaum, G. (2012). An outcome and process oriented examination of a golf-specific secondary task strategy to prevent choking under pressure. Journal of Applied Sport Psychology, 24(3), 303-322. [DOI:10.1080/10413200.2011.642458]
20. Beilock, S. L., Bertenthal, B. I., McCoy, A. M., & Carr, T. H. (2004). Haste does not always make waste: Expertise, direction of attention, and speed versus accuracy in performing sensorimotor skills. Psychonomic Bulletin & Review, 11, 373-379. [DOI:10.3758/BF03196585]
21. Beilock, S. L. & Carr, T. H. (2001). On the fragility of skilled performance: What governschoking under pressure? Journal of Experimental Psychology: General, 130, 701-725. [DOI:10.1037/0096-3445.130.4.701]
22. Schmidt, R. A., & Lee, T.D. (2012). Motor control and learning: A behavioral emphasis (5th Ed.). Champaign, ΙL: Human Kinetics.
23. Clearly, T. (2001). A biomechanics analysis of fatigue compensation in skilled basketball Jump shooters. Journal of Sport Biomechanics, 12(2), 86-95.
24. Raoul, R. D., Oudijanse, R., & Van De Langenberg, R. I. (2002). Aiming at a far target under different viewing condition: visual control in basketball Jump shooting. Journal of Human movement Sciences, 21, 457-480. [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00116-1]
25. Hardy, L., & Parfitt, C. G. (1991). A catastrophe model of anxiety and performance. British Journal of Psychology, 82, 163-178. [DOI:10.1111/j.2044-8295.1991.tb02391.x]
26. Ehrlenspiel, F. (2006). Choking under Pressure-Attention and Motor Control in Performance Situations, master's thesis. Human wissenschaftlichen.
27. Kahneman, D. (1973). Attention and Effort Englewood Cliffs, NJ: prentice Hall.
28. Poolton, J., Maxwell, J. P. Masters, R. S. W., & Raab, M. (2006). Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing? Journal of Sports Sciences. 24, 89-99. [DOI:10.1080/02640410500130854]
29. Schmidt, R.A., & Wrisberg, C. A. (2008). Motor learning and performance, a situation-based learning approach (4th Ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
30. Welford, A.T. (1952). The psychological refractory period and the timing of high-speed performance: A review and a theory. British Journal of Psychology, 43, 2-19. [DOI:10.1111/j.2044-8295.1952.tb00322.x]
31. Castaneda, B., & Gray, R. (2007). Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of differing skill levels. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29(1), 60-77. [DOI:10.1123/jsep.29.1.60]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.