دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 71-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Z, Gholamian J, Saatchian V. Place Research and Return to Sport: An Analysis of the Aesthetic Role and the Tendency of Customers to Sport. JRSM 2020; 10 (19) :57-71
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2711-fa.html
کریمی زهرا، غلامیان جواد، ساعت چیان وحید. بازار سنجی مکان و گرایش به ورزش: تحلیلی بر نقش زیبایی ‌شناختی و گرایش به ورزش مشتریان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1399; 10 (19) :57-71

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2711-fa.html


1- موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار
2- دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) ، saatchian.vahid@gmail.com
چکیده:   (4728 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد زیبایی‌شناختی مکان و گرایش به ورزش مشتریان در باشگاه‌های آمادگی جسمانی و ایروبیک شهر مشهد می‌باشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری شامل مشتریان باشگاه‌های آمادگی جسمانی و ایروبیک شهر مشهد تشکیل دادند که با احتساب مطالعات همبستگی 250 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در ادامه از دو پرسشنامه ابعاد زیبایی‌شناختی سلیمانی (1391) و پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی گیل (1983) استفاده شد. نتایج نشان داد مهم‌ترین مؤلفه‌ی زیبایی‌شناختی " رنگ" با میانگین 19/4 در اولویت اول و مؤلفه " محیط" با میانگین 17/3 در اولویت آخر قرار دارند. ابعاد زیبایی‌شناختی می‌تواند تأثیر مثبت و معناداری برابر با ضریب مسیر 77/0 بر گرایش به ورزش داشته باشد. با توجه به تغییر نگرش مشتریان امروزی در خصوص استفاده از فضاهای ورزشی مجهز و مدرن با فضاهای اختصاصی و سبک مدرن، به کار بستن ابعاد زیبایی‌شناختی در حفظ و رضایتمندی مشتریان، تضمین وفاداری آنان و همچنین در گرایش افراد به ورزش و باشگاه‌های ورزشی می‌تواند مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 1087 kb]   (1811 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1397/5/28 | پذیرش: 1398/2/22 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. Soleymani, M. The effect of aesthetic and cognitive dimensions on customer orientation to sports venues, (2002), Master Thesis, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shomal University. (In Persian).
2. Abedini, S., Talebi, S. The Socio-economical Factors Related to the Degree of Tendency of Citizens toward Public Sports in Khalkal. Journal of Applied Sociology, 2017; 28(1): 131-144. (In Persian).
3. Almasi, S., Razavi, M., Amirnezhad, S. Investigating customer satisfaction and customer orientation in public and private sports venues in Mazandaran province, Journal of Sport Management and Motor Behavior, 2015; 11(21): 129-138. (In Persian).
4. Karimi, S, (2008), Sports and urban design spaces, the first National City and sports conference. (In Persian).
5. Forghani ozrudi, M., Masomi shob, M., Sadeghi, M. Relationship between Service Quality and Aesthetic Dimensions with Customer's loyalty. Sport Management Studies, 2016; 7(34): 91-112. (In Persian).
6. Razavi, S., Azimi Delarestaghi, A. A study of exterior landscaping criteria in the design and construction of urban sports centers. Sport Management and Development, 2014; 3(1): 15-24. (In Persian).
7. Fathi, S, Explaining the Sociological Society of Student Sports Participation, Social Sciences Research Journal. (2010), 3 (4).11-21. (In Persian).
8. Hoseini, E., Amirnezhad, S., Sarkeshik, M. An Investigation of the Factors Influencing Purchasing Behavior of Customers of Sport Facilities in Region 2 of Tehran. 3. 2016; 4 (14) :23-35. (In Persian).
9. Parsamehr, M, A survey about individual's motives of participation intention in sports activity (Experimental test of the theory of planned behaviour). JRSM. 2015; 4 (8) :21-34, (In Persian).
10. Majidi, C., Kashef, S., Ahadi, B., Rasoolazar, G. The Factors Related to Beautification and joyfulness of university sport places on dorm student's tendency in physical activity. Applied Research in Sport Management, 2016; 4(3): 29-39. (In Persian).
11. Ghochani, D. Investigating the motivation of Isfahani citizens to participate in public sports and determining their priorities, (2012), Master's thesis, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University, Tehran Branch. (In Persian).
12. Somayeh Bahramnezhad, Dr Ali Mohammad Safania, Dr Seyyed Jafar Moosavi, Effect of the Aesthetics Dimensions on Tendency of Women to Recreational and Sport Space in Mazandaran Province's Parks, Advances in Environmental Biology. (In Persian).
13. Cleland, V, Ball, K, Hume,C, Timperio,A, Abby C. King,A.C, Crawford, D(2010), Individual, social and environmental correlates of physical activity among women living in socioeconomically disadvantaged neighbourhoods, Journal of social science & medicine,70, pp2011-2018. [DOI:10.1016/j.socscimed.2010.02.028]
14. Mahdavi, M, Relationship between aesthetic and cognitive dimensions of sports venues with citizenship behavior of physical education teachers, (2016), education and upbringing of Pars-Abad city. (In Persian).
15. Razavi, M., Hosseini, E., Soleymani, M. Investigating the aesthetic and cognitive dimensions of customers' inclination towards sports venues, Journal of Sport Management and Motor Behavior, 2012; 8(16): 15-34. (In Persian).
16. Woratschek, H. Durchholz, C. Maier, C. & Ströbel, T. (2017). Innovations in sport management: The role of motivations and value cocreation at public viewing events. Event Management, 21(1), 1-12. [DOI:10.3727/152599516X14786350337262]
17. Kim, J. Kim, Y. & Kim, D. (2017). Improving well-being through hedonic, eudaimonic, and social needs fulfillment in sport media consumption. Sport Management Review, 20(3), 309-321. [DOI:10.1016/j.smr.2016.10.001]
18. Funk, D. C. (2017). Introducing a Sport Experience Design (SX) framework for sport consumer behaviour research. Sport Management Review, 20(2), 145-158. [DOI:10.1016/j.smr.2016.11.006]
19. Baritian, M, The effect of sports space architecture under the auspices of Tehran Municipality on the level of citizens' tendency to sports activities, (2017), in order to obtain a master's degree, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Al-Zahra University (PBUH).
20. Shali kar, S, Investigating the use of architectural aesthetic elements in the construction of sports venues,(2012), Master's thesis, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shomal University.
21. Michael S. Bittermann (2016) Visual Perception with Color for Architectural Aesthetics, IEEE World Congress on Computational Intelligence - WCCI 2016, July 24-29, Vancouver, Canada. [DOI:10.1109/CEC.2016.7744285]
22. Hadavi, F., Saatchian, V. (2010), Prioritize students' motivations for participating in recreational-academic sports, the first national conference on applied research in public health and sustainable development.
23. Ramazani, R., Mohebi, H., Damirchi, A. A Comparison of Iranian and Russian Athlete Students' Motivations and Attitudes towards Physical Activity and Sport. Journal of Sport Management, 2009; 1(3): 167-348. (In Persian).
24. McCormack, Gavin R. Rock, Melanie, Toohey, Ann M. Hignell, Danica (2010) Characteristics of urban parks associated with park use and physical activity: A review of qualitative research, Journal of Health & Place,16,pp 712-726 [DOI:10.1016/j.healthplace.2010.03.003]
25. Noriah Othmana, Noralizawati Mohameda, Mohd Hisham Ariffinb (2015) Landscape Aesthetic Values and Visiting Performance in Natural Outdoor Environment, Procedia - Social and Behavioral Sciences 202 (2015) 330 - 339 [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.08.237]
26. Panagopoulos,T,(2009)Linking forestry,sustainability and aesthetics,Ecological Economics,68,2485-2489. [DOI:10.1016/j.ecolecon.2009.05.006]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb