دوره 7، شماره 14 - ( 9-1396 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 83-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8317 مشاهده)
معلمان تربیت بدنی به عنوان پایه گذاران ورزش روی تمام بخش های ورزشی کشور بسیار تأثیر گذارند، شناخت صلاحیت های حرفه ای ضروری برای آنها هدف اصلی این پژوهش است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش کیفی (شیوه نظریه زمینه ای[1]) انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان تربیت بدنی در مدارس بود و نمونه گیری آزمودنی ها به صورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت، ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و داده های حاصل از مصاحبه ها به روش زمینه ای، کد گذاری شده و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی کدها، 53 مؤلفه را در چهار حیطه عاطفی، مهارتی، شناختی و رفتاری نشان داد و نتایج نهایی به دست آمده در این مطالعه مشخص نمود که با اینکه وزارت آموزش و پرورش برای استخدام نیروی مورد نیاز خود از آزمون های استخدامی سختگیرانه ای استفاده می کند و دوره های آموزشی پیش از خدمت و ضمن خدمت نیز به گسترده از سوی ادارات تربیت بدنی برای آموزش و باز آموزی معلمان تربیت بدنی اجرا می گردد، ولی هنوز از نظر صلاحیت های ضروری برای معلمان تربیت بدنی کاستی هایی وجود دارد، که بسیاری از این کمبود ها به دلیل عدم توجه به بحث تخصص گرایی است.
 
[1] . Grounded Theory
متن کامل [PDF 803 kb]   (5085 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1395/7/1 | پذیرش: 1395/10/29 | انتشار: 1396/11/18

فهرست منابع
1. 3. فاطمی نژاد، سید نجم الدین، حکیم زاده، رضوان. (1390). بررسی تطبیقی برنامه های ارتقاء صلاحیت های حرفه ای معلمان در ایران و ژاپن. مجموعه مقالات سیاستگذاری آموزش، مقاله منتشر شده در اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران: پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، www.civilica.com/Papers .
2. 6. ملایی نژاد، اعظم، ذکاوتی، علی. (1387). بررسی تطبیقی برنامه درسی تربیت معلم در کشورهای انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی و ایران، فصلنامه ی نوآوری های آموزشی، 26، 36-62.
3. 10. عبدالهی، نیدا، رستگارپور، حسن. (1386). مطالعه تطبیقی راهبردهای پیشرفت حرفه ای معلمان در ICT در سه کشور انگلستان، مالزی، آمریکا و ارئه الگوی کاربردی برای آموزش و پرورش، پژوهش های تربیتی، 13، 115-140.
4. 11. احدی، بهزاد، سید عامری، میرحسین، محرم زاده، مهرداد. (1392). تعیین استاندارد های حرفه ای معلمان تربیت بدنی با استفاده از روش دلفی. مقاله منتشر شده در دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین. گرگان، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی، www.civilica.com/Paper-CMMS02-CMMS02_317.
5. 13. عبدالهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، یوسلیانی، غلامعلی. (1393). شناسایی و اعتبار سنجی شایستگی های حرفه ای معلمان اثربخش، نوآوری های آموزشی، (49) 13، 25-48.
6. 19. بازرگان، عباس. (1393). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکرد های متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار، 93.
7. 21. محمدی، بیوک. (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه ی مبنایی؛ رویه ها و شیوه ها (نوشته ی آنسلم استراوس و جولیت کوربین). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
8. 22. طاهری، مرتضی، عارفی، محبوبه، پرداختچی، محمد حسن، قهرمانی، محمد. (1392). مدل ادراک و نگرش معلمان نسبت به توسعه ی حرفه ای در مراکز تربیت معلم: مطالعه ترکیبی، فصلنامه مشاور شغلی و سازمانی، (15) 5، 26-56.
9. 23. ملکی، حسن. (1384). صلاحیت حرفه ای معلمی. تهران: انتشارات مدرسه، 15.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.