دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 147-137 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، bagherli2000@yahoo.com
چکیده:   (2642 مشاهده)
در میان علوم مرتبط با ورزش، تاثیر روانشناسی ورزشی ونقش آن در کسب موفقیت های ورزشی اجتناب ناپذیر است. یکی از زیر مجموعه های روانشناسی ورزشی که بر عملکرد فرد تاثیر می گذارد، خودکار آمدی است هدف این تحقیق بررسی تاثیر بالا بردن انتظار بر عملکرد و یادگیری ضربه پات گلف با تاکید بر خودکارآمدی و شایستگی ادراک شده می‌باشد. طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه هدف بزرگ و هدف کوچک بود. برای این منظور تعداد 34 دانشجو (3/3±2/20) انتخاب و به ضورت تصادفی به دو گروه 17 نفره تقسیم شدند. شرکت کنندگان در پیش آزمون یک بلوک 5 کوششی، مرحله اکتساب، 5 بلوک 10کوششی و در مرحله یادداری و انتقال، 12 کوشش را اجرا کردند. نتایج آزمون  تحلیل واریانس 2 عاملی ترکیبی برای مرحله اکتساب و tمستقل برای مرحله یادداری نشان داد که یادگیری ضربه پات گلف در بین دو گروه هدف بزرگ و کوچک به طور معنی داری متفاوت است (05/0>P)؛ اما تفاوت معنی داری بین دو گروه در خودکارآمدی و شایستگی ادارک شده وجود ندارد. نتایج تحقیق نشان داد که بالا بردن انتظار بر یادگیری مهارت حرکتی ضربه پات گلف در مرحله یادداری و انتقال تاثیر بسزایی داشت، در حالیکه بالا بردن انتظار بر خودکارامدی و شایستگی ادراک شده تاثیر معنی داری نداشت.
متن کامل [PDF 1096 kb]   (762 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1396/7/18 | پذیرش: 1397/7/8 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. Badami R, VaezMousavi M, Wulf G, Namazizadeh M. Feedback about more accurate versus less accurate trials: Differential effects on self-confidence and activation. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2012;83(2):196-203. [DOI:10.1080/02701367.2012.10599850]
2. Chiviacowsky S, Wulf G. Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Research quarterly for exercise and sport. 2002;73(4):408-15. [DOI:10.1080/02701367.2002.10609040]
3. Chiviacowsky S, Wulf G, Wally R, Borges T. Knowledge of results after good trials enhances learning in older adults. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2009;80(3):663-8. [DOI:10.1080/02701367.2009.10599606]
4. Saemi E, Porter JM, Ghotbi-Varzaneh A, Zarghami M, Maleki F. Knowledge of results after relatively good trials enhances self-efficacy and motor learning. Psychology of Sport and Exercise. 2012;13(4):378-82. [DOI:10.1016/j.psychsport.2011.12.008]
5. Palmer K, Chiviacowsky S, Wulf G. Enhanced expectancies facilitate golf putting. Psychology of Sport and Exercise. 2016;22:229-32. [DOI:10.1016/j.psychsport.2015.08.009]
6. Chauvel G, Wulf G, Maquestiaux F. Visual illusions can facilitate sport skill learning. Psychonomic bulletin & review. 2015;22(3):717-21. [DOI:10.3758/s13423-014-0744-9]
7. Lewthwaite R, Wulf G. 10 Motor learning through a motivational lens. Skill acquisition in sport: research, theory and practice. 2012:173.
8. Wulf G, Lewthwaite R. The optimal theory of motor learning. Manuscript submitted for publication. 2015.
9. Wulf G, Lewthwaite R, Bruya B. Effortless motor learning? An external focus of attention enhances movement effectiveness and efficiency. Effortless attention: A new perspective in attention and action. 2010:75-101. [DOI:10.7551/mitpress/9780262013840.003.0004]
10. Wulf G, Chiviacowsky S, Lewthwaite R. Altering mindset can enhance motor learning in older adults. Psychology and Aging. 2012;27(1):14. [DOI:10.1037/a0025718]
11. Clark SE, Ste-Marie DM. The impact of self-as-a-model interventions on children's self-regulation of learning and swimming performance. Journal of sports sciences. 2007;25(5):577-86. [DOI:10.1080/02640410600947090]
12. Stoate I, Wulf G, Lewthwaite R. Enhanced expectancies improve movement efficiency in runners. Journal of Sports Sciences. 2012;30(8):815-23. [DOI:10.1080/02640414.2012.671533]
13. Witt JK, Linkenauger SA, Proffitt DR. Get me out of this slump! Visual illusions improve sports performance. Psychological Science. 2012;23(4):397-9. [DOI:10.1177/0956797611428810]
14. Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R. Self-controlled learning: the importance of protecting perceptions of competence. Frontiers in psychology. 2012;3:458. [DOI:10.3389/fpsyg.2012.00458]
15. Pascua LA, Wulf G, Lewthwaite R. Additive benefits of external focus and enhanced performance expectancy for motor learning. Journal of Sports Sciences. 2015;33(1):58-66. [DOI:10.1080/02640414.2014.922693]
16. Wulf G, Chiviacowsky S, Cardozo PL. Additive benefits of autonomy support and enhanced expectancies for motor learning. Human movement science. 2014;37:12-20. [DOI:10.1016/j.humov.2014.06.004]
17. Ávila LT, Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R. Positive social-comparative feedback enhances motor learning in children. Psychology of Sport and Exercise. 2012;13(6):849-53. [DOI:10.1016/j.psychsport.2012.07.001]
18. Schmit RAL, R. . Motor learning and control. . Hemayattalab, R; Ghasemi, A. 2005; Tehran (Science and motor publication):(Persian).

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.