دوره 4، شماره 8 - ( 12-1393 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 63-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship Between School Organizational Climate and Job involvement of Physical education Teachers in City of Rasht. . 2015; 4 (8) :63-72
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2215-fa.html
رابطه جو سازمانی مدرسه و دلبستگی شغلی معلمان تربیت‌بدنی مدرسه‌های شهر رشت. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1393; 4 (8) :63-72

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2215-fa.html


چکیده:   (1629 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و دلبستگی شغلی معلمان تربیت­بدنی مدارس شهر رشت بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران تربیت­بدنی شهر رشت در سه مقطع تحصیلی بودند (199 نفر) که همه آنها در شمار نمونه آماری تحقیق قرار گرفتند و 170 نفر (85 درصد) در پژوهش مشارکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه توصیف جو سازمانی (OCDQ-RS) با ثبات درونی 82/0= &alpha و پرسش‌نامه دلبستگی شغلی ادواردز و کلیپارتیک با ثبات درونی 83/0=&alpha استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنی‌داری 05/0&geP نشان داد که جو سازمانی هر‌سه مقطع تحصیلی ازنظر بازبودن در سطح متوسطی قرار داشت. نیز بین جو سازمانی و دلبستگی شغلی (67/0R=) و بین دلبستگی شغلی معلمان با سه بعد جو سازمانی رفتار متعهدانه معلمان (56/0R=)، رفتار صمیمی معلمان (66/0R=)، و رفتار حمایتی مدیران (58/0R=) رابطه مثبت و معنی‌داری مشاهده شد (05/0&geP). البته رابطه رفتار دستوری مدیران (56/0- R=) و رفتار ناامیدانه معلمان (62/0- R=) با دلبستگی شغلی معلمان منفی و معنی‌دار بود (05/0&geP). بنابراین، رفتار میان‌فردی معلمان و رفتار مدیر مدرسه می‌تواند بر دلبستگی شغلی معلمان اثر بگذارد.
متن کامل [PDF 394 kb]   (1945 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb