دوره 1، شماره 2 - ( 9-1390 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 67-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
2- کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (7026 مشاهده)
هدف اصلی این تحقیق، یافتن رابطه بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری استادان تربیت بدنی دانشگاه­های ایران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل 264 نفر از استادان تربیت بدنی دانشگاه­های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سراسر کشور بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 163 نفر از آنان به­عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و با استفاده از دو پرسش­نامه اعتیاد به کار اسپنس و رابینز با پایایی 82/0 و پرسش­نامه کیفیت زندگی کاری والتون با پایایی 80/0 مورد ارزیابی قرار گرفتـند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون­ آمار استنباطی نظیر آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد 71 درصد از استادان اعتیاد به کار در حد بالا دارند و همچنین 92 درصد آن­ها زندگی کاری با کیفیت متوسط و خوب را دارا می­باشند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری استادان رابطه معنی­داری حاکم است (01/0 , P<535/0r=). بنابـراین اعتیاد به کار استادان با کیفیت زندگی کاری آن­ها ارتباط مستقیم دارد ولیکن اعتیاد به کار آن­ها با وابستگی اجتماعی و فضای کلی زندگی آن­ها رابطه معناداری ندارد به عبارت دیگر می­توان گفت که اعتیاد به کار می­تواند شرایط کاری را در محیط دانشگاهی بهبود بخشد اما از نظر وابستگی اجتماعی و زندگی شخصی، فرد را دچار مشکل کند.
متن کامل [PDF 1230 kb]   (2617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1390/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.