Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
6
11
online
1
fulltext
fa
واکنش هواداران به مسئولیت اجتماعی باشگاه : مطالعه موردی تیم های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران
Fan reaction to the club's social responsibility: a case study of selected team of Iran's Football Pro League
مدیریت ورزشی
sport management
پژوهشي
Research
<p><span dir="RTL">هدف این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر قصد خرید هواداران تیم­های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. جامعه پژوهش را هواداران 3 تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور­سازی تشکیل می دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود </span><span dir="RTL">384 نفر بدست آمد. </span><span dir="RTL">ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی باشگاه بر اساس پرسشنامه گالبریث و پرسشنامه قصد خرید محصولات حامیان مالی اسمیت باشگاه بود. روایی</span><span dir="RTL"> صوری</span><span dir="RTL"> پرسشنامه ها با نظر خواهی</span> <span dir="RTL">از</span><span dir="RTL"> 6 تن از اساتید و پایایی آن</span><span dir="RTL">­ها</span><span dir="RTL"> با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد (</span><span dir="RTL">قانونی 78/0 ، اقتصادی 73/0 ، اخلاقی 89/0 انسان دوستی 83/0 ، برای مقیاس قصد خرید هواداران 82/0)</span><span dir="RTL">. همچنین</span><span dir="RTL"> به منظور بررسی روایی سازه مقیاس مسئولیت اجتماعی، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی انجام شد. در قسمت توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و در قسمت استنباطی تحلیل عاملی، </span><span dir="RTL">ضریب همبستگی پیرسون</span><span dir="RTL"> و </span><span dir="RTL">رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. در مجموع 63 درصد تغییرات قصد خرید هواداران باشگاه توسط مسئولیت اجتماعی پیش بینی می شود. بر اساس نتایج تحقیق توجه به فعالیت های مسئولیت اجتماعی از قبیل انجام بازی های دوستانه با هدف کمک به نیازمندان، رعایت قوانین و مقررات فدراسیون، حمایت از ورزش همگانی و فعالیت هایی</span> ازاین قبیل باعث افزایش قصد خرید هواداران باشگاه ها می­شوند</p>
<p>The aim of this study was to evaluate the effect of club's social responsibility on the fan's intention to purchasing the sponsors products. Population of this study was consists of the fans of three teams that selected of the Iranian Football Pro League. By using the formula to determine the sample size, it for infinite population obtained 384. For data collection, the social responsibility questionnaire and purchase intention questionnaire were used. By using the Views of 6 sports management professionals, the formal validity of the questionnaires was checked. To verify the Construct Validity of social responsibility instrument, Exploratory and confirmatory factor analysis were performed. In order to verify the normality of data distribution, the skewnes, and Kurtosis indexes were used. For data analysis, statistical tests such as mean, standard deviation, factor analysis, Pearson correlation, and stepwise multiple regression method were used. Results showed that all dimensions of social responsibility have a significant effect on the fans reaction. Based on the research results, it is recommended to the managers that activities such as participating in the games aimed at helping needy people, implementing the federation’s rules, support of sport for all are suitable for enhancing the fan Purchase intention.</p>
مسئولیت اجتماعی, قصد خرید, هواداران فوتبال, لیگ برتر
social responsibility, Purchase intention, football fans, pro League
51
62
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-29&slc_lang=fa&sid=1
Hosein
Bakhshandeh
حسین
بخشنده
1003194753284600597
1003194753284600597
Yes
Majid
Jalali Farahani
مجید
جلالی فراهانی
1003194753284600598
1003194753284600598
No
Seyed Nasrollah
Sajjadi
سید نصرالله
سجادی
1003194753284600599
1003194753284600599
No