Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
3
5
online
1
fulltext
fa
تعیین مهارت برجسته در سرویس کوتاه بکهند بدمینتون: چالشی در نظریه طرحواره اشمیت
Specify the especial skill in backhand short badminton serve: A challenge to schema theory
پژوهشي
Research
یافتههای جدید نشان دادهاند تمرینِ زیاد یک مهارت، موجب توسعه بازنمایی حافظهای خاصی میشود که به دلیل اجرای بالایش، نسبت به بقیه مهارتهای همان طبقه، منحصربهفرد میشود و مهارت برجسته نام میگیرد. هدف این پژوهش بررسی ظهور مهارت برجسته و بازآزمایی فرضیه زمینه بینایی با استفاده از بازیکنان بدمینتون در سه سطح مهارت (خبره، ماهر، کمتجربه) و تکلیف سرویس کوتاه بکهند با دو وضعیت محیطی (زمین معمولی و پوشیده) بود. آزمودنیها (هر گروه 10 نفر، میانگین سنی 85/3 ± 13/23) 100 سرویس را از 5 فاصله (5/1، 2، 5/2، 3، 5/3 متری از تور) در هریک از موقعیتهای محیطی اجرا کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت برجسته در اجرای دو گروه خبره و کمتجربه دیده نشده است، اما دقتِ گروه ماهر در نقطه 2 متری بهطور معنیداری از پیشبینی معادله رگرسیون بالاتر بود و از اثر مهارت برجسته حمایت کرد (05/0p<). این برتری خاصِ بهوجودآمده از تمرین در این نقطه، هنگام فقدان نشانههای بینایی از بین رفت که حمایتی از فرضیه زمینه بینایی بود.
Recent evidence suggest that massive amount of practice of a skill results in the development of a specific memory representation that is distinguished by its enhanced performance capability relative to the other members of the same class that is uniqe and termed <em>'Especial Skill'</em>. This study aimed to investigate the emergence of special skill and reevaluation the visual-context hypothesis using badminton players in three skill levels (expert, skilled, less-experienced). Subjects (10 players in each group, mean age=23.12 ±3.85 years) performered 100 backhand short serves at five distances (1.5, 2, 2.5, 3, 3.5 meters from net) in each of environmental conditions (normal and covered court). The regression analyze showed that accuracy in skilled group at 2 meters distance was significantly better than predicted by regression equation, supporting the especial Skill effect, but it wasn’t showed in two other groups. This specific advantage of practice at this point was not emerged at absence of visual cues that supported the visual-context hypothesis.
کنترل حرکتی , مهارت برجسته , نظریه طرحواره , اختصاصیبودن تمرین ,
Motor control , Especial skill , Schema theory , Practice specificity ,
1
12
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-5&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Abdolshai
مریم
عبدالشاهی
100319475328460021
100319475328460021
Yes
دانشگاه تهران
Ahmad
Farokhi
احمد
فرخی
100319475328460022
100319475328460022
No
دانشیار دانشگاه تهران
Ali Akbar
Jaberi Moghadan
علی اکبر
جابری مقدم
100319475328460023
100319475328460023
No
استادیار دانشگاه تهران
Seyed Mohammad Kazem
Vaez Mosavi
سیدمحمدکاظم
واعظ موسوی
m.vaezmosavi@gmail.com
100319475328460024
100319475328460024
No
استاد دانشگاه امام حسین (ع)
Anooshiravan
Kazemnejad
انوشیروان
کاظم نژاد
100319475328460025
100319475328460025
No
استاد دانشگاه تربیت مدرس