Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1390
9
1
gregorian
2011
12
1
1
2
online
1
fulltext
fa
اثر سبک رهبری مربیان بر جو انگیزشی و رضایتمندی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال زنان ایران
The Effect of Perceived Coaches’ Leadership Behavior on Motivational Climate and Athlete Satisfaction of Women Taking Part in Basketball Super League of Iran
پژوهشي
Research
هدف از این تحقیق تعیین اثر درک رفتارهای رهبری مربیان بر جو انگیزشی و رضایتمندی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال زنان ایران بود. رفتارهای رهبری مربیان از طریق پرسشنامه LSS، جو انگیزشی با پرسشنامه PMCSQ و رضایتمندی بازیکنان از طریق پرسشنامه ASQ اندازهگیری شد. نمونه آماری برابر کل جامعۀ آماری 174n= بود. در تجزیه و تحلیل آماری از رگرسیون چندمتغیره و در راستای تحلیلهای تکمیلی و ارائه مدل از حیطه معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها نشان داد در بین رفتارهای مربیان، رفتار تربیت و آموزش و بازخورد مثبت توان پیشبینی رضایتمندی بازیکنان را داشتند (01/0p<). بین جو مهارتی با رضایتمندی بازیکنان ارتباط مثبتی برقرار بود (01/0p<) و جو مهارتی توان پیشبینی رضایتمندی بازیکنان را داشت (01/0p<). از یافتهها چنین استنباط میشود که سبک رهبری مربیان به دو صورت مستقیم (01/0p<) و غیرمستقیم (01/0p<) از طریق جو انگیزشی میتواند بر رضایتمندی بازیکنان اثرگذار باشد. میتوان نتیجه گرفت که مربیان برای ایجاد رضایتمندی بازیکنان باید به دو عامل سبک رهبری خود و جو انگیزشیای که در تیم تولید میکنند توجه نمایند.
The aim of this study is to determine the effect of perceived coach leadership behavior on motivational climate and athlete satisfaction of women taking part in basketball super league of Iran. Statistical population of this study was included from all super leagues’ female basketball players. Sample society was equal to all 174 athletes of statistical society and the method of research was descriptive. The personal information questionnaire (demography), leadership sport scale (LSS), motivational climate questionnaire (PMCSQ), and athlete satisfaction questionnaire (ASQ) were used to measure the variables. The results showed that among coaches’ leadership behavior autocratic behavior (ß=0/76) and performance climate social support (ß= 0/24) and education and training behavior and mastery climate have linear relationship and even predict it. Coaches’ leadership behavior and athlete satisfaction have significant linear relationship (p<0/01), also education and training behavior (ß=0/93) and positive feedback (ß=0/75) have linear relationship with athlete satisfaction and even predict it. <br>As a whole, it is obvious that coaches’ leadership behavior is an important factor in motivational climate and athlete satisfaction so the coaches by using the appropriate leadership behavior can effect on motivational climate and athlete satisfaction to achieve success and desirable outcomes.
رهبری , جو عملکردی , جو مهارتی , رضایتمندی , بسکتبال ,
leadership , mastery climate , performance climate , Satisfaction , Basketball ,
101
115
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-60&slc_lang=fa&sid=1
Shahab
Bahrami
شهاب
بهرامی
1003194753284600153
1003194753284600153
No
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه
Shirin
Zardoshtian
شیرین
زردشتیان
zardoshtian_shirin@yahoo.com.au
1003194753284600154
1003194753284600154
No
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی
Rasool
Norouzi Seyyed Hosseini
رسول
نوروزی سیدحسینی
1003194753284600155
1003194753284600155
No
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس