Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1390
6
1
gregorian
2011
9
1
1
1
online
1
fulltext
fa
رابطه سبک های رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی
The Relationship Between Transformational and Transactional Leadership Styles with Organizational Commitment of Physical Educators
پژوهشي
Research
هدف این تحقیق بررسی رابطه سبکهای رهبری تحولگرا، عملگرا و سبک بدون رهبری مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی استان همدان است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران (110 نفر) و دبیران تربیت بدنی مدارس استان همدان (200 نفر) تشکیل دادهاند. نمونه آماری در این تحقیق برابر با جامعه آماری بود؛ ولی 95 مدیر (86 درصد) و 164 دبیر تربیت بدنی (82 درصد) در تحقیق شرکت کردند. برای اندازهگیری سبکهای رهبری از پرسشنامه چندعاملی رهبری(MLQ) و برای اندازهگیری تعهد سازمانی از پرسشنامه استاندارد آلن و مییر (OCQ)استفاده شد. ثبات درونی این پرسشنامهها در تحقیق حاضر به ترتیب 76 /0r= و 78/0 r=محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کالموگراف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب کندال در سطح 05/0 p &le استفاده گردید. <br>نتایج نشان داد بین کلیه خردهمقیاسهای سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران و تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بیشترین رابطه معنیدار نیز بین سبک رهبری تحولگرا با تعهد هنجاری 48/0 r= و سبک رهبری عمل گرا با تعهد مستمر 40/0= r بود. ولی بین سبک مدیریت بدون رهبری مدیران با تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بر اساس یافتههای تحقیق، مدیران مدارس با ترکیب سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا میتوانند میزان تعهد سازمانی دبیران را حفظ کنند و ارتقا دهند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between leadership styles (transformational, transactional and non-leadership) of school administrators and commitment of P.E teachers in Hamedan province. <br>Methodology: The Statistical population consisted of school administrators (N=110) and physical educators (N=200) in Hamedan province. Statistical sample was equal to statistical population in this study (95 administrators, and 164 physical educators). Multifactor leadership questionnaire (MLQ) and Non-leadership. Organizational Commitment Questionnaire (OCQ, Allen and Meyer) was used. Internal validity of the questionnaire was measured and values of 0.76 and 0.78 were gained respectively. For analysis of data, the following statistical methods were used: Kolmogrov- Smirnov, Spearman correlation and Kendal coefficients at level p&le 0/05. <br>Results: The results indicated that there was a significant relationship between of transformational, and transactional leadership styles and affective, normative and continuance commitment. <br>Moreover, the highest relationship between transformational and transactional styles was in normative (r=0/48) and continuance commitment (r=0/40). However, there was not significant relationship between non-leadership style and affective, normative and continuance commitment. Administers of schools can use transformational and transactional leadership styles for maintain and increase of organizational commitment<span style="text-decoration: underline">.</span>
سبک رهبری , دبیر تربیت بدنی , تعهد سازمانی ,
63
72
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-43&slc_lang=fa&sid=1
Rahim
Ramzaninezhad
رحیم
رمضانی نژاد
1003194753284600113
1003194753284600113
No
دانشیار دانشگاه گیلان
Mehr Ali
Hematinezhad
مهرعلی
همتی نژاد
1003194753284600114
1003194753284600114
No
استادیار دانشگاه گیلان
Reza
Andam
رضان
اندام
1003194753284600115
1003194753284600115
No
استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
Saba
Zare
صبا
زارع
1003194753284600116
1003194753284600116
No
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی
Nematollah
Sadeghpoor
نعمت الله
صادق پور
1003194753284600117
1003194753284600117
No
کارشناس ارشد تربیت بدنی