TY - JOUR T1 - The comparison of Physical Skill, Cognitive, and Affective Needs of Female Students in Physical Education Curriculum TT - مقایسه نیازهای جسمانی، مهارتی، شناختی و عاطفی دانش‌آموزان دختر مدارس ایران در درس تربیت بدنی و ورزش JF - JRSM JO - JRSM VL - 2 IS - 3 UR - http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-154-fa.html Y1 - 2012 SP - 79 EP - 98 KW - Psychomotor KW - Cognitive & Affective Needs KW - Students KW - P.E. Curriculum N2 - هدف تحقیق حاضر مقایسه اولویت نیازهای آموزشی دانش‌آموزان دختر در درس تربیت بدنی و ورزش در سه دوره تحصیلی بود. 385 متخصص و 1370 معلم تربیت بدنی زن، 1509 دانش‌آموز دختر و1385 نفر ازمادران دانش‌آموزان ساکن شهرهای مرکزی 25 استان کشور در تحقیق شرکت کردند. از پرسش­نامه محقق­ساخته‌ای با ضریب ثبات درونی(71/0=r) برای اولویت‌بندی 12 نیاز جسمانی، 10 نیاز مهارتی، 15 نیاز شناختی و 15 نیاز عاطفی استفاده شد. متخصصان و معلمان به روش انتخابی و والدین و دانش‌آموزان به روش تصادفی جزء نمونه آماری قرار گرفتند.داده­های تحقیق با بهره‌گیری از آزمون رتبه‌ای کروسکال والیس در سطح (05/0P&le) تجزیه و تحلیل شدند و نتایج  نشان داد که از دیدگاه آزمودنی­های تحقیق، بین میانگین رتبه نیازهای آموزشی هر دوره تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود دارد (05/0 P&le). به طور کلی، در میان نیازهای جسمانی، نیاز به وضعیت بدنی هنجار، انواع حرکات، تمرینات و بازی­های ساده برای هر سه دوره تحصیلی در اولویت بالاتر و نیاز به تمرینات آمـادگی جسمانی (بجز دوره متوسطه) در اولـویت پایین‌تـر قرار داشت. هر گروه از آزمودنی­های تحقیق، اولویت­های متغیر و متنوعی برای مهارت­های ورزشی در دوره‌های تحصیلی در نظر گرفته بودند. در مورد اولویت نیازهای شناختی و عاطفی- اجتماعی توافق نظر بیشتری وجود داشت و آشنایی با مبانی علوم زیستی تربیت بدنی، حفظ لذت، سرگرمی و وضعیت ظاهری مناسب در اولویت بالاتر بودند. M3 ER -