@ARTICLE{, author = {}, title = {Comparison of effect of skilled, non-skilled and point-light technique model on learning and performance of basketball shot}, volume = {4}, number = {7}, abstract ={هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی سه مدل الگودهی ماهر، غیرماهر (یا درحال یادگیری) و مدل نقاط روشن در اجرا و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. از بین دختران شرکت­کننده در کلاس­های آموزشی بسکتبال که سابقه هیچ­گونه فعالیت در رشته بسکتبال نداشتند و همگی مبتدی بودند، 30 نفر داوطلبانه در پژوهش مشارکت کردند و به شکل تصادفی در سه گروه (الگودهی ماهر، غیرماهر و نقاط روشن) قرار گرفتند. بعد از مرحله پیش­آزمون، شرکت­کنندگان طی چهارجلسه و در هرجلسه 30 کوشش (در کل 120 کوشش) مهارت را تمرین کردند. نتایج 10 کوشش انتهایی جلسه چهارم تمرین نمره آزمون اکتساب آنها در نظر گرفته شد. آزمون یادداری بعد از 48 ساعت و آزمون انتقال با تغییر در زمینه اجرا انجام گرفت. اطلاعات مربوط به دقت اجرای افراد ازطریق روش نمره­گذاری پنج­ارزشی زاچری و همکاران (2005) اندازه­گیری شد. سپس نتایج ازطریق آزمون­های آماری تحلیل واریانس یک­طرفه، تحلیل واریانس مرکب با اندازه­گیری مکرر (3*3) و آزمون تعقیبی LSD با (05/0=&alpha) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که  مدل­های الگودهی در سه گروه به شکل معنی­داری اثرات متفاوتی بر اجرا و یادگیری افراد شرکت­کننده گذاشته بود (023/0=Pو 079/3=F) در مرحله اکتساب مدل الگوی غیرماهر نسبت به مدل نقاط روشن (007/0=P) و در مرحله یادداری و انتقال مدل الگوی غیرماهر نسبت به مدل الگودهی ماهر و نقاط روشن (05/0>P) به شکل معنی­داری منجر به عملکرد بهتری شده بود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد، الگودهی مدل غیرماهر در مقایسه با الگودهی مدل ماهر و مدل نقاط روشن از اثربخشی بیشتری برخوردار است. }, URL = {http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2199-fa.html}, eprint = {http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2199-fa.pdf}, journal = {Research in Sport Management and Motor Behavior}, doi = {}, year = {2014} }