RT - Journal Article T1 - Relationship between Social Support Behavior of Physical Education Teachers and motivation of Student in Physical Education Activities JF - JRSM YR - 2016 JO - JRSM VO - 6 IS - 11 UR - http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2377-fa.html SP - 41 EP - 50 K1 - Motivation K1 - self-determination theory K1 - sport activities K1 - high school students AB - با وجود اینکه اهمیت فعالیت­های جسمانی به روشنی توسط همه پذیرفته شده، انگیزش و مشارکت در فعالیت­های تربیت­بدنی با افزایش سن کاهش می­یابد. لذا هدف از این تحقیق بررسی رابطه رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت­بدنی و بی­انگیزگی دانش­آموزان در فعالیت­های تربیت­بدنی می­باشد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور، 381 دانش­آموز مقطع متوسطه شهرستان بوکان به روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه­های آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بین فردی (IBS) پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (78/0=α) و پرسشنامه بی­انگیزگی در تربیت­بدنی (AI-PE) شن و همکاران (2010) با پایایی (81/0=α) را پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین مولفه­های رفتار حمایت اجتماعی؛ حمایت از استقلال، حمایت از شایستگی و حمایت از تعلق با بی­انگیزگی رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد (به ترتیب؛207/0- =r ، 255/0- =r ، 216/0- =r ؛ 01/0>p). همچنین، بر اساس نتایج مدل­سازی معادله ساختاری (SEM)، رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت­بدنی به میزان (21/0) بر بی­انگیزگی دانش­آموزان اثرگذار می­باشد. با توجه به اینکه، کاهش رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت­بدنی می­تواند منجر به بی­انگیزگی دانش­آموزان شود، پیشنهاد می­گردد دبیران تربیت­بدنی با افزایش حمایت اجتماعی از دانش­آموزان، مشارکت آنان را در فعالیت­های تربیت­بدنی توسعه دهند LA eng UL http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2377-fa.html M3 ER -