دوره 5، شماره 9 - ( 1-1394 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 45-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparing the effectiveness of drug therapy, motion-perceptual exercises and their combination on attentive functionin in children age 6-12 with attention deficit hyperactivity disorder. JRSM 2015; 5 (9) :31-45
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2293-fa.html
مقایسه اثربخشی دارودرمانی، تمرینهای ادراکی- حرکتی و درمان ترکیبی بر 21 ساله با اختلال کمبود توجه- بیشفعالی - کارکردهای توجهی کودکان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1394; 5 (9) :31-45

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2293-fa.html


چکیده:   (5694 مشاهده)

هدف تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی دارودرمانی، تمرینهای ادراکی- حرکتی و درمان ترکیبی در کارکردهای توجهی
- 6 ساله با اختلال کمبود توجه-بیشفعالی است. در این مطالعه نیمهتجربی 3 گروه 21 نفره دختر و پسر ) 6 - کودکان 21
21 سال( با اختلال کمبود توجه-بیشفعالی به صورت دردسترس و براساس پیشآزمون انتخاب شدند. ابزار این پژوهش،
پرسشنامه کانرز والدین، سیاهه رفتاری کودکان و آزمون عملکرد مداوم بود. برنامه حرکتی منتخب که شامل تمرینهای
ادراکی – حرکتی بود به مدت 21 جلسه در 6 هفته برای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیشفعالی اجرا و داروهای
انجام شد و از روش آزمون تحلیل واریانس Spss منتخب ریتالین و ریسپریدون مصرف شد. تحلیل دادهها با نرمافزار 16
اندازههای مکرر جهت بررسی تأثیر هر روش بر آزمودنیها و تحلیل واریانس یکطرفه برای آزمون تفاوت میانگین
نمرات آزمودنیها در زیرمؤلفههای آزمون عملکرد مداوم برای مقایسه روشهای مختلف درمانی استفاده شد. با سطح
اطمینان 59 درصد در مؤلفههای آزمون عملکرد مداوم )نقص توجه، تکانشگری و زمان واکنش( قبل و بعد از اجرای
روشهای اختلاف معنیداری دیده شد. نتایج تحقیق وجود تفاوت معنیدار بین اثربخشی گروههای دارودرمانی،
21 ساله با اختلال کمبود توجه-بیشفعالی - تمرینهای ادراکی-حرکتی و درمان ترکیبی در کارکردهای توجهی کودکان 6
در سطح اطمینان 59 درصد را تأیید نکرد و اثربخشی روشها در مؤلفههای نقص توجه و زمان واکنش با روشهای
دیگر مشابه است. اما اثر روش ترکیبی در مقایسه با روش دارودرمانی بر متغیر تکانشگری بیشتر است.

متن کامل [PDF 775 kb]   (2072 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: 1395/1/24 | پذیرش: 1395/1/24 | انتشار: 1395/1/24

فهرست منابع
1. 1 .عابدی، ا.، ملکپور، م.، مولوی، ح.، امیری، ش. )2319 .)مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان پیشدبستانی دچار ناتوانیهای یادگیری
2. عصب روانشناختی/تحولی با کودکان عادی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 21(1 ،)45-31.
3. 2 .رحیمی، س. )2315 .)مهارتهای حرکتی در کودکان دارای اختالل بیش فعالی همراه با کمبود توجه. تعلیم و تربیت استثنایی، شماره211و212 ،
4. 46-99
5. 3 .مفتاق، د. محمدی، ن. غنیزاده، ا. رحیمی، چ. نجیمی، آ. )2351 .)مقایسهی اثربخشی روشهای مختلف درمان در اختالل نقص توجه-بیشفعالی
6. کودکان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 15(241 .)596-569.
7. 4 .سلطانی کوهبنانی، س. )2311 .)بررسی رشد مهارتهای حرکتی در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با دانش آموزان عادی. مجله
8. علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 29(4 .)91-49.
9. 5 .علیزاده، ح. )2316 .)اختلال توجه و فزون کنشی. تهران: انتشارات رشد.
10. 6 .شکوهی یکتا، م. پرند، ا. )2319. )آزمون های روانی-تربیتی. تهران: نشر طبیب.
11. 9 .هوش ور، پ. )2319 .)مروری بر برخی درمان های مکمل و جایگزین برای اختلال نقص توجه بیش فعالی. کنگره کشوری اصفهان2319: 349و346.
12. 14 .جواهری، ف. )2311 .)مقایسه اثر درمانی توأم دارویی شناختی،رفتاری؛ درمان دارویی در کودکان مبتال به اختلال بیش فعالی-کم توجهی. پایان
13. نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هن.
14. فرمند آ. )2319 .)سودمندی درمان ترکیبی:برنامه گروهی فرزند پروری مثبت و دارو درمانی، برعلائم و شیوه های تربیتی کودکان 21-3 ساله مبتال
15. به اختلال نقص توجه/بیش فعالی در مقایسه با هر یک از این درمان ها به تنهایی. )پایان نامه دکتری(. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. گروه روان پزشکی.
16. حسن آبادی، س. محمدی، م. احقر، ق. )2352 .)مقایسه اثر بخشی رفتار درمانی شناختی و دارو درمانی بر کاهش علائم همراه اختلال نارسایی
17. توجه-بیش فعالی. مجله مطالعات ناتوانی، 2(1 ،)31-25.
18. بابایی، ل. )0331 .)بررسی اثر داروهای متیل فندیت و ضد افسردگی های سه حلقه ای در درمان ADHD( ،رساله دکتری حرفه ای(، دانشگاه
19. علوم پزشکی کرمانشاه.
20. علیرضایی مطلق، م. علاقبند راد، ج. مرادی، ع. )0330 .)حافظه کلامی و بصری در ADHD؛ مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان
21. با ریتالین. مجله تازه های علوم شناختی، 4 ،44-40.
22. معلمی، ش. )0334 .)مقایسه اثر رباکستین و ریتالین در درمان کودکان و نوجوانان ADHd( ،رساله دکتری حرفه ای(. دانشگاه تهران.
23. اسماعیلی، ت. بحرینیان، ع. هاشمیان، پ. )0334 .)بررسی اثر درمانی متیل فندیت با یا بدون رفتار درمانی در کودکان ADHD ،مجله
24. پژوهش در پزشکی، 92 ،041-031.
25. تیزدست، ط. )0331 .)مقایسه اثربخشی درمان رفتاری، رفتاری-شناختی، دارویی و ترکیبی در درمان ADHD( ،رساله دکتری(، دانشگاه
26. علوم تحقیقات تهران.
27. یعقوبی، ح. )0330 .)مقایسه اثربخشی تعاملی نوروفیدبک و ریتالین در کاهش علائم ADHD( .رساله دکتری(. دانشگاه علوم پزشکی
28. تهران.
29. امیری، ش. )0331 .)مقایسه اثر مدافنیل و ریتالین در درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHd( ،رساله دکتری(، دانشگاه علوم پزشکی
30. تهران.
31. 33 .کاراحمدی، م. )0331 .)مقایسه اثربخشی متیل فندیت ایرانی با خارجی در کودکان ADHD( .طرح پژوهشی(، دانشگاه علوم پزشکی
32. اصفهان.
33. 34 .فیروز کوهی مقدم، م. عربگل، ف. راجزی، ف. شمس، ج. )0331 .)مقایسه اثر ونالفکسین و متیل فندیت در درمان کودکان ADHD ،مجله
34. 12-44 ،9 ،شرق طبیب
35. فاکر، ح. داوری اشتیانی، ر. عربگل، ف. راجزی، س. حیدریان، ط. عصاریان، ف. )0334 .)مقایسه اثربخشی ریتالین و استیمدیت در درمان
36. کودکان ADHD ،فصلنامه علوم مغز و اعصاب ایران، 94 ،313-924.
37. 36 .اسالمی شهربابکی، م. داوری آتیانی، ر. رازجویان، ک. امینی، ه. )0333 .)مقایسه اثربخشی بوسپیرون و متیل فندیت در کودکان مبتال به
38. ADHD ،مجله پژوهش در پزشکی، 92 ،041-031.
39. ایمانی، ر. )0333 .)مقایسه اثر دو داروی جینکوتیدی و ریتالین در کودکان و نوجوانان مبتال به ADHD( . رساله دکتری(، دانشگاه تهران.
40. دهقان، ف. بهنیا، ف. امیری، ن. پیشیاره، ا. صفرخانی، م. )0332 .)بررسی تأثیر استفاده از تمرینات ادراکی-حرکتی بر اختالالت رفتاری
41. کودکان پنج تا هشت ساله ی مبتال به اختالل کمبود توجه-بیش فعالی، تازه های علوم شناختی، 09(3 ،)21-39.
42. قاسمی، ن. )0333 .)تأثیر تمرین تمرکز و تعقیب چشمی بر میزان توجه و تکانشگری کودکان با اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی
43. مراجعه کننده به مراکز مشاوره ی شهر مرودشت، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان )اصفهان(، 32 ،13-43 .
44. مرادی، ع.، هاشمی، ت.، فرزاد، و.، کرامتی، ه. )0334 .)مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی،
45. خودتعلیمی کلامی بر عملکرد ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی کودکان مبتال به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی. پژوهش در سالمت روانشناختی،
46. 1-01 ،1
47. کوثری، س. کیهانی، ف. حمایت طلب، ر. عرب عامری، ا. )0320 .)بررسی تأثیر یک برنامه فعالیت های بدنی منتخب بر رشد مهارت های
48. حرکتی کودکان مبتال به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی )ADHD )و کودکان اوتیسم )HFA .)رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی، 01 ،11-41.
49. برجعلی، ز؛ محمدی، م.ر. )2352 .)رابطه میان مصرف متیل فنیدات و اضطراب کودکان مبتال به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی. دو فصلنامه
50. علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 25(6 ،)39-44.
51. 46 .شهابیان، آ. شهیم، س. بشاش، ل. یوسفی، ف. )2316 .)هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه ی والدین مقیاس درجه بندی کانرز برای کودکان 6 تا 22 سال در شهر شیراز، مطالعات روانشانختی دانشگاه الزهرا، 3(3 ،)59-211
52. هادیان فرد، ح. نجاریان، ب. شکر کن، ح. مهرابی زاده هنرمند، م. )2395 .)تهیه و ساخت فرم فارسی عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی، 4( 4 ،)
53. 311-414
54. برزگر، ز. پورمحمدرضای تجریشی، م. بهنیا،ف. )2352 .)اثربخشی بازی بر مشکلات برونی سازی در کودکان پیش دبستانی با مشکلات رفتاری.رفتاری علوم مجله،)4(6 .394-349 .
55. David, L., Gallahue, Johnc. Ozmun. (2006). Understanding Motor Development in Infant, Children,
56. Adolescent, and Adult. (6th ed). Chapter 13. P 267-227
57. Klykylow, M., Key, j. , Rube, D. (1998). Clinical child Psychiatry (1st ed). Philadephia:W.B. Saunders
58. Company.
59. Hughes, N. (1998). Cognitive behavior therapy with children is school. USA. Pergamon book
60. INC1998.
61. Kaplan, H. & Sadock, B.C. (2005). Comprehensive textbook of psychiatry (8th ed.) - New York,
62. Lippincott Wilkins. 3183- 3204.
63. Majorek, M. Tuchelmann, T. Heusser, P. (2004). Therapeutic EurythmyFmovement therapy for
64. children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a pilot study. Complementary Therapies in
65. Nursing & Midwifery , 10, 46-53.
66. Yochman, A., Ornoy, A., Parush, S. (2006). Perecptuomotor Functioning in Preschool Children
67. With Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Perceptual and Motor Skills. 102, Iss. 1; pg.
69. MTA Cooperative Group. (1999). Moderators and mediators of treatment response for children for
70. ADHD. Archives of General Psychiatre. 59, 108, 1096.
71. Conners, C.K., Epstein, J.N., March, G.S. (2001). Multimodal treatment of ADHD in the MTA: An
72. alternative outcome analysis. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 159-
74. Barzegary, L., Zamini, S. (2011). The effect of play therapy on children with ADHD. Procedia - [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.432]
75. Social and Behavioral Sciences, 30, 2216 - 2218.
76. Braton, C., Ray, D., Rhine, T., Jones, L. (2005). The efficacy of play therapy with children: A metaanalytic Review of treatment outcomes. Professional Psychology: Research C; Ray, D; & Rhine, T. The [DOI:10.1037/0735-7028.36.4.376]
77. efficacy of play therapy with children: A meta- analytic Review oftreatment outcomes.
78. Ray, D., Schottelkork, A., & Tsai, M-H. (2007). Play therapy with children exhibiting symptoms of
79. ADHD. International Journalof Play Therapy: 16, 95-111.
80. Hanser, S., Meissler, K., Ovevs, R. (2000). Kids together: A group play therapy model for children
81. with ADHD symptomlogy. Journal of childadolescent group therapy, 10- 4.
82. Panksepp, J. (2007). Can play diminish ADHD and facilitate the construction of the social brain?.J
83. can Acad child Adolescent Psychiatry, 16:20.
84. Jeffrey, M.H., & Dione, M.H. (2011). The influence of environmental enrichment, cognitive
85. enhancement, and physical exercise on braindevelopment: Can we alter the developmental tragedy of
86. ADHD? . Neuroscience & Behavioural Reviews, 35,Issue 3, 621-634.
87. Fabiano, G.A., Pelham, W.E., Coles, E.K., Gnagy, E.M., Chronis - Tuscano, A., Oconnor, B.C.
88. (2008). A Metaanaliysis of behavioral treatments for attention- defict/hyperactivity disorder Clinical
89. Psycology .Review: [Serial Online] 2008- Nov [12 screen] available from ,URL:
90. Thomas, M. Edelbrock, A & C. (1991, 2001). Child Behavior Checklist (CBCL).
91. Conners, C.K., Sitarenios, G., Parker, J.D., Epstein, J.N. (1998). The revised Conners' Parent
92. Rating Scale (C.P.R.S-R): factor structure, reliability, and criterion validity, Journal of Abnormal Child
93. Psychology, 26, 257-268.
94. Corbett, B.A., Constantine, L.J., Hendren, R., Rocke, D., Ozonoff, S. (2009). Examining executive
95. functioning in children with autism spectrum disorder, attention deficit/hyperactivity disorder and typical
96. development. Psychiatry Res; 166(2-3): 210-22.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb