دوره 4، شماره 7 - ( 6-1393 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 41-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4610 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی (75=N) تشکیل دادند. نمونه آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. بـه منظور جمع­آوری داده­ها از دو پرسش­نامۀ هوش هیجانی (شوتز و همکاران، 1993) و رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوکسی (1996) استفاده کردیم. روایی پرسش­نامه­ها با بهره­گیری از دیدگاه­های اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی هردو پرسش­نامه­ با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0=&alpha و 81/0=&alpha به دست آمد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های توصیفی و آزمون­های آماری کلموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی بـا رفتار شهروندی سازمانی رابـطۀ مثبت و معنی­داری (03/0=P ، 263/0=r) وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی با مؤلفه­های نوع­دوستی (041/0=P ، 249/0=r) و وجدان (046/0=P ، 243/0=r) رابطۀ مثبت و معنی­داری وجود داشت. اما بین هوش هیجانی با مؤلفه­های جوانمردی (327/0=P، 121/0=r)، رفتار مدنی (612/0=P، 063/0=r) و ادب و ملاحظه (384/0=P، 107/0-=r) رابطۀ معنی­داری مشاهده نشد. ازطرفی، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد هوش هیجانی می­تواند مؤلفه­های       نوع­دوستی و وجدان را پیش­بینی کند. بنابراین می­توان برای استفاده از مزایای رفتارهای فرانقش در سازمان، به تقویت میانگین هوش هیجانی در کارکنان پـرداخت و با ارتقای نظام شغلی استاندارد و سازوکار ترفیع مناسب براساس اصول شایستگی­های ذهنی و عاطفی، لیاقت در کار و رفتار شهروندی سازمانی را در بین کارکنان سازمان توسعه داد.
متن کامل [PDF 446 kb]   (3914 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1393/5/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.