1- دانشگاه تهران
2- دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران ، mhamidi@ut.ac.ir
3- دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران
چکیده: (260 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش حیاتی استخرهای ورزشی به عنوان زیرساختهای کلیدی ورزش همگانی و حرفهای، نیاز به تدوین مدلی منطبق با شرایط فرهنگی و مدیریتی کشور برای مدیریت عملکرد این مراکز احساس شد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی کاربردی و بومی برای مدیریت عملکرد استخرهای ورزشی ایران انجام شد.
روش: این تحقیق با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون صورت گرفت. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۶ نفر از خبرگان مدیریت عملکرد، متولیان فدراسیون ورزشهای آبی و مدیران استخرها، تا رسیدن به اشباع نظری جمعآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA در سه مرحله کدگذاری توصیفی، تفسیری و یکپارچهسازی تحلیل و با تشکیل گروه کانونی وزن دهی و نهایی شد.
یافتهها: در این فرآیند، ۵۱۱ کد اولیه، ۸۲ مضمون توصیفی و ۱۴ مضمون تفسیری استخراج گردید. برای تعیین وزن مؤلفهها و نهاییسازی مدل، از تکنیک گروه کانونی استفاده و وزن کل مدل برابر با ۱۰۰۰ در نظر گرفته شد. مدل نهایی شامل چهار مؤلفه اصلی است: زیرساختها و استانداردها (وزن ۳۸۰)، مدیریت و پشتیبانی منابع (وزن ۲۵۰)، فرآیندهای خدماتی و تجربه مشتری (وزن ۲۵۰) و بازاریابی و رقابتپذیری (وزن ۱۲۰).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد توجه به زیرساختهای ایمنی، مدیریت منابع انسانی، بهداشت، بازاریابی و بهبود تجربه مشتری از عوامل کلیدی ارتقاء عملکرد استخرها محسوب میشوند. مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن ابعاد فنی، انسانی، خدماتی و فرهنگی، از قابلیت پیادهسازی در شرایط متنوع استخرهای کشور برخوردار است و میتواند به عنوان ابزاری قابل اندازه گیری جهت تسهیل روند مدیریت عملکرد استخرها مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی دریافت: 1404/2/5 | پذیرش: 1404/8/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/20