دوره 15، شماره 29 - ( 2-1404 )                   جلد 15 شماره 29 صفحات 178-148 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadegan M, Rahimi sarshabadarani G, Nazari R. Foresight Of Iran’s Educational Sports With A Balanced Scorecard Approach By The Horizon of 2035. JRSM 2025; 15 (29) :148-178
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3249-fa.html
آزادگان مرضیه، رحیمی سرشبادرانی قاسم، نظری رسول. آینده‌نگاری ورزش تربیتی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن در افق 1415. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1404; 15 (29) :148-178

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3249-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، Rahimi_gh@yahoo.com
3- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایزان.
چکیده:   (5546 مشاهده)
مقدمه: هدف این آینده‌­نگاری ورزش تربیتی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن در افق 1415 بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی متوالی بود.
روش‌شناسی: مشارکت­‌کنندگان این پژوهش را صاحب­نظران ورزش تربیتی تشکیل می­‌دادند. روش نمونه­‌گیری انتخاب مشارکت‌­کنندگان گلوله‌­برفی بود و بر مبنای اشباع نظری 12 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده‌­ها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد و برای ممیزی آن از معیارهای لینکلن و گابا (1985) که شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌­ها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری، برای غربال­گری شاخص­ها از روش دلفی فازی و در بخش آینده‌­پژوهی از روش تحلیل ساختاری و سناریونویسی استفاده شد.
یافته‌ها: با تحلیل مصاحبه­‌ها 150 عامل مؤثر بر آینده ورزش تربیتی ایران مبتنی بر کارت امتیازی متوازن شناسایی شد و با تجمیع کدهای اولیه در مرحله‌­کدگذاری ثانویه این عوامل به 105 مورد کاهش پیدا کرد. سپس در مرحله کدگذاری محوری با تجمیع مفاهیم نهایی اقتباس شده از متن مصاحبه 18 مقوله فرعی مبتنی بر 6 منظر کارت امتیازی متوازن تشکیل شد و نتایج تحلیل دلفی نشان داد عامل‌­های احصاء شده به ­درستی پدیده مورد نظر را تبیین می­‌کنند. سرانجام براساس یافته‌­ها 4 پیشران کلیدی مدیریت کارآمد، افزایش رضایت­‌مندی مخاطبان، توسعه سرمایه‌های اطلاعاتی، و اجتماع‌­سازی ورزش تربیتی به ­دست آمد که پایه و اساس دو سناریوی اصلی تحول‌­خواهی و اراده‌­گرایی بی‌­ثمر بود.
بحث و نتیجه‌گیری: در نتیجه پیشنهاد می­‌گردد به ­منظور توسعه ورزش تربیتی ایران، هم‌­افزایی و حکمرانی مدیریت کارآمد، افزایش رضایت‌­مندی مخاطبان، توسعه سرمایه‌­های اطلاعاتی، و اجتماع‌­سازی ورزش تربیتی صورت‌ پذیرید.
متن کامل [PDF 3155 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1403/4/3 | پذیرش: 1403/12/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/12/23 | انتشار: 1404/2/10

فهرست منابع
1. Agrawal, S., Singh, R. K., & Murtaza, Q. (2016). Outsourcing decisions in reverse logistics: Sustainable balanced scorecard and graph theoretic approach. Resources, Conservation and Recycling, 108, 41-53.DOI:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921344916300040 [DOI:10.1016/j.resconrec.2016.01.004]
2. Cheng, M. M., Humphreys, K. A., & Zhang, Y. Y. (2018). The interplay between strategic risk profiles and presentation format on managers' strategic judgments using the balanced scorecard. Accounting, Organizations and Society, 70, 92-105. DOI: 10.1016/j.aos.2018.05.009 [DOI:10.1016/j.aos.2018.05.009]
3. DePadilla, L., Miller, G. F., & Everett Jones, S. (2020). Characteristics of Schools with Youth Sports Concussion‐Related Educational Policies and Practices. Journal of school health, 90(7), 520-526. DOI: [DOI:10.1111/josh.12900]
4. Ding, D., Lawson, K. D., Kolbe-Alexander, T. L., Finkelstein, E. A., Katzmarzyk, P. T., Van Mechelen, W. (2016). The economic burden of physical inactivity: a global analysis of major non-communicable diseases. The Lancet, 388(10051), 1311-1324. DOI: 10.1016/S0140-6736(16)30383-X [DOI:10.1016/S0140-6736(16)30383-X]
5. Drake, K. M., Longacre, M. R., MacKenzie, T., Titus, L. J., Beach, M. L., Rundle, A. G., & Dalton, M. A. (2015). High school sports programs differentially impact participation by sex. Journal of Sport and Health Science, 4(3), 282-288. DOI: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S209525461400009X [DOI:10.1016/j.jshs.2013.11.006]
6. Fisher, G., Wisneski, J. E., & Bakker, R. M. (2020). Strategy in 3D: Essential Tools to Diagnose, Decide, and Deliver. Oxford University Press. DOI: https://global.oup.com/academic/product/strategy-in-3d-9780190081485?cc=ir&lang=en& [DOI:10.1093/oso/9780190081478.001.0001]
7. Gabnai, Z., Müller, A., Bács, Z., & Bácsné, B. É. (2019). The economic burden of physical inactivity at national level. Health Development Journal, 60(1), 20-30. DOI: 10.1016/S0140-6736(16)30383-X [DOI:10.1016/S0140-6736(16)30383-X]
8. Ghasemi Roshanavand, Ja., Bahr al-Ulum, H., Andam, R., & Bagheri, H. (2020). Identifying strategies for developing cross-sectoral participation in student sports. Research in Educational Sports, 8(21), 14-17. (Persian). DOI: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3180-fa.html
9. Gholipour. R, Esmaeili. M.R, Honari. H, Ghorbani. M.H. (2017). Codification the Development Model of Knowledge Management in Ministry of Youth and Sports by Using Grounded Theory. Research on Educational Sport, 5(13): 193-214. (Persian). DOI: [DOI:10.22089/res.2017.3566.1242]
10. Hamidi, M., Rajabi Nooshabadi, H., Alidoost Ghahfarkhi, I., & Zeinizadeh, M. (2018). Development of a strategic plan of the Student Sports Federation with a balanced scorecard approach. Sports Manager Studies. (49), 139-158. (Persian). DOI: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3180-fa.html
11. Habibi, A., Jahantigh, F. F., & Sarafrazi, A. (2015). Fuzzy Delphi technique for forecasting and screening items. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(2), 130-143. DOI: 10.5958/2249-7307.2015.00036.5 [DOI:10.5958/2249-7307.2015.00036.5]
12. Kadyrov, S. S. (2021). Sports and health work in educational institutions organization. Academicia Globe: Inderscience Research, 1(02), 69-72. DOI: https://agir.academiascience.org/index.php/agir/article/view/37
13. Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2004). The strategy map: guide to aligning intangible assets. Strategy & leadership. DOI: [DOI:10.1108/10878570410699825]
14. Keshavarz, L., Farahani, A., Sufi, R., & Hesami, L. (2019). Interaction analysis of educational sports development strategies: A case study of Kurdistan province. New Approaches in Sports Management, 7(27), 67-79. (Persian) DOI: https://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_id=1255&sid=1&slc_lang=en
15. Khastar. H. (2009). A Method for Calculating Coding Reliability in Qualitative Research Interviews. Methodology of Social Sciences and Humanities, 15(58): 161- 74. (Persian)
16. Lincoln. Y, Guba. E. (1985). Nathuralistic Inquiry. Newbury Park: sage publication. [DOI:10.1016/0147-1767(85)90062-8]
17. Mull., R, Kathryn, F. Craig , G., Ross, M., Lynn Jamieson, M. (2005). Recreational Sport Management, Human Kinetics, 4th edition, 123.
18. Müller, A., Bendíková, E., Herpainé Lakó, J., Bácsné Bába, É., Łubkowska, W., & Mroczek, B. (2019). Survey of regular physical activity and socioeconomic status in Hungarian preschool children. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 237-242. DOI: [DOI:10.5114/fmpcr.2019.88382]
19. Nazari, R., Shahvali kohshouri, J., Askari, A. (2020). Identifying the effective Wild Cards and drivers on the future of Iran's educational sport. Research on educational sport, Accepted Manuscript Available Online from 05 January 2020. (Persian). [DOI:10.22089/res.2020.9408.1953]
20. Qalibaf, M B. (2010). A strategic view of the sports system in the country. Tehran: Hamed Gallery. (Persian) DOI: [DOI:10.22124/jsmd.2022.19947.2584]
21. Ramezani, F., Talibpour, M., & Shaji, K. (2020). Identifying mental models of sports development strategies with an educational approach in Farhangian University. Research in Educational Sports, 8(20), 115-132. (Persian). DOI: [DOI:10.22089/res.2020.7963.1748]
22. Rasekh, N., Sajjadi, S A., Razavi, S M H., & Dosti, M. (2018). Analysis of the structure of educational sports in Iran. Research in Educational Sports, 14, 17-44. (Persian). DOI: [DOI:10.22089/res.2017.3882.1275]
23. Rumi, M., & Khalandi, H. (2015). Future research in Iranian industry in the direction of security in the production of industrial products. Sixth International Conference on Economics, Management and Engineering Sciences. (Persian). DOI: https://www.en.symposia.ir/ICOAC01
24. Sajjadi, S A (2016). Designing the pattern of the country's sports structure. PhD Thesis, Department of Physical Education and Sports Sciences, Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Mazandaran University. (Persian). DOI: [DOI:10.22089/smrj.2018.3626.1710]
25. Shahvali kohshouri, J., Askari, A., Nazari, R., & Naghsh, A R. (2020). Developing scenario-based Iranian sports sports strategies. Research in Educational Sports, 8(21), 223-250. (Persian). [DOI:10.22089/res.2020.8611.1834]
26. Shahvali kohshouri, J., Askari, A., Nazari, R., & Naghsh, A. (2020). A constructive model of participation in the student sports. Teaching and learning research, Accepted Manuscript Available Online from 04 March 2020. (Persian). DOI: 10.22070/tlr.2021.10390.0
27. Shen, Y. C., Chen, P. S., & Wang, C. H. (2016). A study of enterprise resource planning (ERP) system performance measurement using the quantitative balanced scorecard approach. Computers in Industry, 75, 127-139. [DOI:10.1016/j.compind.2015.05.006]
28. Sorayaei, A., Abedi, A., Khazaei, R., Hossien Zadeh, M., & Agha Maleki, S. M. S. A. (2014). An integrated approach to analyze strategy map using BSC-FUZZY AHP: A case study of Dairy companies. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(3), 13-15. https://european-science.com/eojnss_proc/article/view/3820/1542
29. Teodor, C. I., & Claudiu, M. (2013). The role of motivation in education through sport. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 1054-1058. URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3180-en.html [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.196]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb