دوره 8، شماره 16 - ( 9-1397 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 69-61 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrzad N, Salahi N, Ghadiri F. Effects of socioeconomic status on motor proficiency of 4-6 years old Tehran children with very low and normal birth weight. JRSM 2018; 8 (16) :61-69
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2771-fa.html
شهرزاد ندا، صلاحی نیلوفر، قدیری فرهاد. اثر وضعیت اقتصادی اجتماعی بر تبحر حرکتی کودکان 4 تا 6 سال شهر تهران با وزن هنگام تولد خیلی کم و نرمال . پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (16) :61-69

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2771-fa.html


چکیده:   (5145 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر مستقیم و تعاملی وضعیت اجتماعی اقتصادی و وزن هنگام تولد بر تبحر حرکتی کودکان شهر تهران انجام شد. مطالعه حاضر از نوع مقطعی که در اردیبهشت تا خرداد سال 1395 انجام شد و جامعه مورد مطالعه شامل دخترها و پسرهای 5/4 تا 6 ساله با وزن خیلی کم و نرمال تولد از مناطق 2 و 19 شهر تهران بود که از میان آن تعداد 132 کودک به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه وضعیت اجتماعی اقتصادی و آزمون برونینکز اوزرتسکی -2 استفاده شد و اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس دوراهه تحلیل شد. نتایج نشان داد تبحر حرکتی در کودکان با وزن خیلی کم تولد پایین تر ازکودکان با وزن نرمال تولد بود(001/0p<)، همچنین در مورد تاثیر وضعیت اجتماعی اقتصادی، تبحر حرکتی در کودکان با وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین کمتر از کودکان با وضعیت اجتماعی اقتصادی بالا بود (001/0p<) و ارتباط معناداری بین اثر وزن بر تبحر حرکتی با اثر SES بر تبحر حرکتی وجود نداشت (اثر تعاملی) (633/0 p=). نتایج پژوهش حاضر نشان داد وضعیت اجتماعی اقتصادی بالا از قابلیت تعدیل اثرات منفی وزن کم تولد بر رشد حرکتی برخوردار است، اما نتوانست به صورت معنادار اثر جبرانی داشته باشد. بنابراین تاکید بر نقش وضعیت اجتماعی اقتصادی در سلامت کودکان با وزن خیلی کم و نرمال تولد اهمیت دارد. همچنین نیاز است مداخلات نظیر بهبود کیفیت محرک های محیطی و مراقبت مادران باردار و  آگاهی رسانی جهت پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن در برنامه های کاربردی لحاظ شود.
متن کامل [PDF 868 kb]   (2114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1395/11/26 | پذیرش: 1396/2/25 | انتشار: 1397/9/8

فهرست منابع
1. احسان پور س. زمستان سال 1384بررسی مقایسه ای رشد کودکان با وزن تولد کم و طبیعی تا دو سالگی در مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان مجله تحقیقات پرستاری، شماره 30ص69-74
2. مرندی ع. (1386). رشد و تکامل کودکان خردسال فصل نامه شیر مادر;شماره 43.
3. هیوود،کاتلین. ام. ) 1388( رشد حرکتی در طول عمر. ترجمه : اصلانخانی م، نمازی زاده م .علم و حرکت.
4. حسینی ف. (1392) مقایسه ی شاخص های پیکرسنجی، میزان فعالیت بدنی و مهارت های بنیادی دانش آموزان 10 -7 ساله با وضعیت اقتصادی-اجتماعی مختلف .رفتار حرکتی شماره 13:155-66.
5. گالاهو د، ازمون ج، گودوی ج.( 1392). درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی. مترجمان بهرام. ع، قدیری. ف، شهرزاد، ن انتشارات نافع نو.
6. پاینه وایساکس. (1392). رشدحرکتی انسان. مترجمان: خلجی ح ،اشتری ،م،کاشانی و، حیدریان س،مکبریان م. ویرایش هشتم. تهران،انتشارات آوای ظهور.
7. Breslau, N., & Chilcoat, H. D. (2000). Psychiatric sequelae of low birth weight at 11 years of age. Biological psychiatry, 47(11), 1005-1011. [DOI:10.1016/S0006-3223(99)00312-1]
8. Boardman, J. P. (2008). Preterm birth: Causes, consequences and prevention. [DOI:10.1080/01443610802243047]
9. Maggi, E. F., Magalhães, L. C., Campos, A. F., & Bouzada, M. C. F. (2014). Preterm children have unfavorable motor, cognitive, and functional performance when compared to term children of preschool age. Jornal de pediatria, 90(4), 377-383. [DOI:10.1016/j.jped.2013.10.005]
10. Silva, J. K. M. D., Sargi, A. M., Andrade, I. C. D. O., Araújo, C. C. D., & Antonio, T. D. (2016). Motor development of preterm and term infants in the fundamental movement phase: a cross-sectional study. Fisioterapia em Movimento, 29(3), 581-588. [DOI:10.1590/1980-5918.029.003.AO16]
11. Tanis, J. C., Van Braeckel, K. N., Kerstjens, J. M., Bocca-Tjeertes, I. F., Reijneveld, S. A., & Bos, A. F. (2015). Functional outcomes at age 7 years of moderate preterm and full term children born small for gestational age. The Journal of pediatrics, 166(3), 552-558. [DOI:10.1016/j.jpeds.2014.11.043]
12. Souza, E. S. D., & Magalhães, L. D. C. (2012). Motor and functional development in infants born preterm and full term: influence of biological and environmental risk factors. Revista Paulista de Pediatria, 30(4), 462-470. [DOI:10.1590/S0103-05822012000400002]
13. Krieger, N., Williams, D. R., & Moss, N. E. (1997). Measuring social class in US public health research: concepts, methodologies, and guidelines. Annual review of public health, 18(1), 341-378. [DOI:10.1146/annurev.publhealth.18.1.341]
14. Chen, E., Matthews, K. A., & Boyce, W. T. (2002). Socioeconomic differences in children's health: how and why do these relationships change with age?. Psychological bulletin, 128(2), 295 [DOI:10.1037/0033-2909.128.2.295]
15. Sallis, J. F., Prochaska, J. J., & Taylor, W. C. (2000). A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medicine and science in sports and exercise, 32(5), 963-975. [DOI:10.1097/00005768-200005000-00014]
16. Patra, K., Greene, M. M., Patel, A. L., & Meier, P. (2016). Maternal education level predicts cognitive, language, and motor outcome in preterm infants in the second year of life. American journal of perinatology, 33(08), 738-744. [DOI:10.1055/s-0036-1572532]
17. Howe, T. H., Sheu, C. F., Hsu, Y. W., Wang, T. N., & Wang, L. W. (2016). Predicting neurodevelopmental outcomes at preschool age for children with very low birth weight. Research in developmental disabilities, 48, 231-241. [DOI:10.1016/j.ridd.2015.11.003]
18. Goyen, T. A., & Lui, K. (2002). Longitudinal motor development of "apparently normal" high-risk infants at 18 months, 3 and 5 years. Early human development, 70(1), 103-115. [DOI:10.1016/S0378-3782(02)00094-4]
19. Oliveira, G. E., Magalhães, L. C., & Salmela, L. F. (2011). Relationship between very low birth weight, environmental factors, and motor and cognitive development of children of 5 and 6 years old. Brazilian Journal of Physical Therapy, 15(2), 138-145. [DOI:10.1590/S1413-35552011000200009]
20. Wu, J. C. L., & Chiang, T. L. (2016). Differential susceptibility to effects of the home environment on motor developmental outcomes of preschool children: Low birthweight status as a susceptibility factor. Early Child Development and Care, 186(8), 1227-1242. [DOI:10.1080/03004430.2015.1085862]
21. van der Fels, I. M., te Wierike, S. C., Hartman, E., Elferink-Gemser, M. T., Smith, J., & Visscher, C. (2015). The relationship between motor skills and cognitive skills in 4-16 year old typically developing children: A systematic review. Journal of science and medicine in sport, 18(6), 697-703. [DOI:10.1016/j.jsams.2014.09.007]
22. Lohaus, A., Lamm, B., Keller, H., Teubert, M., Fassbender, I., Glüer, M., ... & Suhrke, J. (2014). Gross and fine motor differences between Cameroonian and German children aged 3 to 40 months: Results of a cross-cultural longitudinal study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(8), 1328-1341. [DOI:10.1177/0022022114537703]
23. Bradley RH, Corwyn RF. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual review of psychology;53(1):371-99. [DOI:10.1146/annurev.psych.53.100901.135233]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb