دوره 15، شماره 29 - ( 2-1404 )                   جلد 15 شماره 29 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadiri F, Bahmani M, Bahram A. Effects Of Different Focus Of Attention Conditions On Skilled Futsal Players’ Agility Performance. JRSM 2025; 15 (29) :1-17
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2764-fa.html
قدیری فرهاد، بهمنی مسلم، بهرام عباس. اثرات شرایط مختلف تمرکز توجه بر عملکرد چابکی بازیکنان ماهر فوتسال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1404; 15 (29) :1-17

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2764-fa.html


1- دانشیار دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- استادیار دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، بخش علوم ورزشی، دانشگاه شیراز . ، bahmani_moslem@yahoo.com
3- استاد دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (7389 مشاهده)
مقدمه: یکی از چالش‌های تحقیقی اخیر در حوزه دستورالعملهای تمرکز توجهی، بررسی اثرات آن بر عملکرد ورزشکاران ماهر در تکالیف مداوم است.
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثر دستورالعمل‌های مختلف توجهی بر اجرای چابکی بازیکنان فوتسال ماهر بود.
روش: شرکت‌کنندگان شامل 12 بازیکن فوتسال ماهر (با میانگین سنی 56/1±91/23) بودند که از لیگ دسته یک استان قم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد سه کوشش از تکلیف آزمون چابکی اِل را تحت سه شرایط تمرکز توجهی (توجه‌درونی، بیرونی و کنترل) انجام دهند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد نوع دستورالعمل توجهی اثر معنادار بر زمان اجرای آزمون دارد به‌طوری‌که عملکرد در شرایط توجه بیرونی برتر از شرایط درونی است. همچنین، نتایج حاکی از آن است میان شرایط کنترل با شرایط تمرکز درونی و بین شرایط کنترل و شرایط تمرکز بیرونی تفاوت معناداری یافت نشد.
نتیجه‌گیری نهایی: نتایج این پژوهش شواهدی ارائه می‌کند مبنی بر اینکه در ورزشکاران ماهر اجرای تکالیف مداوم از طریق دستورالعمل‌های کلامی بهبود می‌یابد که تمرکز توجه را به سمت بیرون هدایت کند.
 

متن کامل [PDF 2099 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1403/2/1 | پذیرش: 1403/11/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/15 | انتشار: 1404/2/10

فهرست منابع
1. Hodges NJ, Franks IM. Modeling coaching practice: the role of instruction and demonstration. J Sports Sci. 2002;20(10):793-811. doi:10.1080/026404102320675648 [DOI:10.1080/026404102320675648]
2. Magill RA. Motor learning and control: concepts and applications. 9th ed. New York: McGraw-Hill; 2011. p. 45-7.
3. Wulf G, Lauterbach B, Toole T. The learning advantages of an external focus of attention in golf. Res Q Exerc Sport. 1999;70(2):120-6. doi:10.1080/02701367.1999.10608029 [DOI:10.1080/02701367.1999.10608029]
4. Wulf G. Attentional focus and motor learning: a review of 10 years of research. E-Journal Bewegung und Training. 2007;1:4-18. [DOI:10.1080/1750984X.2012.723728]
5. Wulf G, McNevin NH, Shea CH. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. Q J Exp Psychol A. 2001;54(4):1143-54. doi:10.1080/02724980143000118 [DOI:10.1080/02724980143000118]
6. Porter JM, Anton PM, Wu WFW. Increasing the distance of an external focus of attention enhances standing long jump performance. J Strength Cond Res. 2012;26(9):2389-93. doi:10.1519/JSC.0b013e31823f275c [DOI:10.1519/JSC.0b013e31823f275c]
7. Wulf G, Su J. External focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Res Q Exerc Sport. 2007;78(4):384-9. doi:10.1080/02701367.2007.10599436 [DOI:10.1080/02701367.2007.10599436]
8. James W. The principles of psychology. Vol 2. New York: Holt; 1890. [DOI:10.1037/10538-000]
9. Prinz W. Perception and action planning. Eur J Cogn Psychol. 1997;9(2):129-54. doi:10.1080/713752551 [DOI:10.1080/713752551]
10. Wulf G, Lewthwaite R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: the OPTIMAL theory of motor learning. Psychon Bull Rev. 2016;23(5):1382-414. doi:10.3758/s13423-015-0999-9 [DOI:10.3758/s13423-015-0999-9]
11. Al-Abood SA, Bennett SJ, Hernandez FM, Ashford D, Davids K. Effects of verbal instructions and image size on visual search strategies in basketball free throw shooting. J Sports Sci. 2002;20(3):271-8. doi:10.1080/026404102317284817 [DOI:10.1080/026404102317284817]
12. Porter JM, Nolan RP, Ostrowski EJ, Wulf G. Directing attention externally enhances agility performance: a qualitative and quantitative analysis of the efficacy of using verbal instructions to focus attention. Front Psychol. 2010;1:1-7. doi:10.3389/fpsyg.2010.00216 [DOI:10.3389/fpsyg.2010.00216]
13. Porter JM, Wu WFW, Crossley RM, Knopp SW, Campbell OC. Adopting an external focus of attention improves sprinting performance in low-skilled sprinters. J Strength Cond Res. 2015;29(4):947-53. doi:10.1519/JSC.0000000000000740 [DOI:10.1519/JSC.0000000000000740]
14. Ghadiri F, Yousefi M, Bahram A. The effect of focus of attention via verbal instructions on quickness of elite athletes. Motor Behav. 2016;8(24):39-52. [Persianhttps://mbj.ssrc.ac.ir/article_755.html
15. Wulf G, Prinz W. Directing attention to movement effects enhances learning: a review. Psychon Bull Rev. 2001;8(4):648-60. doi:10.3758/BF03196201 [DOI:10.3758/BF03196201]
16. Masters RSW. Theoretical aspects of implicit learning in sport. Int J Sport Psychol. 2000;31(4):530-41.
17. Zachry T, Wulf G, Mercer J, Bezodis N. Increased movement accuracy and reduced EMG activity as a result of adopting an external focus of attention. Brain Res Bull. 2005;67(4):304-9. doi:10.1016/j.brainresbull.2005.06.035 [DOI:10.1016/j.brainresbull.2005.06.035]
18. Sims BA. Focus of attention influences elite athletes sprinting performance [Internet]. 2010. Available from: http://opensiuc.lib.siu.edu/gs_rp/33
19. Porter JM, Ostrowski EJ, Nolan RP, Wu WFW. Standing long jump performance is enhanced when using an external focus of attention. J Strength Cond Res. 2010;24(7):1746-50. doi:10.1519/JSC.0b013e3181df7fbf [DOI:10.1519/JSC.0b013e3181df7fbf]
20. Wulf G. Attentional focus effects in balance acrobats. Res Q Exerc Sport. 2008;79(3):319-25. doi:10.1080/02701367.2008.10599495 [DOI:10.1080/02701367.2008.10599495]
21. Castaneda B, Gray R. Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of different skill levels. J Sport Exerc Psychol. 2007;29(1):59-76. doi:10.1123/jsep.29.1.59 [DOI:10.1123/jsep.29.1.60]
22. Gray R. Attending to the execution of a complex sensorimotor skill: expertise differences, choking, and slumps. J Exp Psychol Appl. 2004;10(1):42-54. doi:10.1037/1076-898X.10.1.42 [DOI:10.1037/1076-898X.10.1.42]
23. Beilock SL, Carr TH, MacMahon C, Starkes JL. When paying attention becomes counterproductive: impact of divided versus skill-focused attention on novice and experienced performance of sensorimotor skills. J Exp Psychol Appl. 2002;8(1):6-16. doi:10.1037/1076-898X.8.1.6 [DOI:10.1037/1076-898X.8.1.6]
24. Sheppard JM, Young WB. Agility literature review: classifications, training and testing. J Sports Sci. 2006;24(9):919-32. doi:10.1080/02640410500457109 [DOI:10.1080/02640410500457109]
25. Ramos-Campo DJ, Rubio-Arias JA, Carrasco-Poyatos M, Alcaraz PE. Physical performance of elite and subelite Spanish female futsal players. Biol Sport. 2016;33(3):297. doi:10.5604/20831862.1201814 [DOI:10.5604/20831862.1201814]
26. Benvenuti C, Minganti C, Condello G, Capranica L, Tessitore A. Agility assessment in female futsal and soccer players. Medicina (Kaunas). 2010;46(6):415. doi:10.3390/medicina46060058 [DOI:10.3390/medicina46060058]
27. Ünveren A. Investigating women futsal and soccer players' acceleration, speed and agility features. Anthropologist. 2015;21(1-2):361-5. doi:10.1080/09720073.2015.11891860 [DOI:10.1080/09720073.2015.11891860]
28. Abernethy B, Wann J, Parks S. Training perceptual motor skills for sport. In: Elliott B, editor. Training for sport: applying sport science. Chichester: John Wiley; 1998. p. 1-68.
29. Bell JJ, Hardy J. Effects of attentional focus on skilled performance in golf. J Appl Sport Psychol. 2009;21(2):163-77. doi:10.1080/10413200902795323 [DOI:10.1080/10413200902795323]
30. Jeffreys I. Motor learning - applications for agility, part 1. Strength Cond J. 2006;28(5):72-6. doi:10.1519/00126548-200610000-00010 [DOI:10.1519/00126548-200610000-00010]
31. Guss-West C, Wulf G. Attentional focus in classical ballet: a survey of professional dancers. J Dance Med Sci. 2016;20(1):23-9. doi:10.12678/1089-313X.20.1.23 [DOI:10.12678/1089-313X.20.1.23]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb