Nazar poori S, Bahram A, Ghadiri F. Determining the validity and reliability of the Persian version of Infant movement motivation questionnaire (IMMQ) for 3 to 11 month children. JRSM 2017; 7 (13) :67-81
URL:
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2593-fa.html
نظرپوری شهرام، بهرام عباس، قدیری فرهاد. تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ انگیزشحرکتی اطفال 3 تا 11 ماهه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1396; 7 (13) :67-81
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2593-fa.html
چکیده: (7032 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین جنبههای روان سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ انگیزشحرکتی اطفال 3 تا 11 ماهه بود. بدینمنظور، 528 نفر از والدین و اطفالشان (239 دختر و 289 پسر) از شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از روش ترجمه – بازترجمه، پرسشنامۀ انگیزشحرکتی توسط سه متخصص رفتارحرکتی و دو متخصص آموزش زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شد. روایی سازۀ پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همسانی(ثبات) درونی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سؤالات (ثبات پاسخ) با استفاده از ضریب هبستگی درون طبقهای به روش آزمون – آزمون مجدد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان دادند، پرسشنامۀ انگیزشحرکتی اطفال چند عاملی است، بهطوری که چهار عامل فعالیت، اکتشاف، انگیزش و سازگاری در مجموع 32/53%، از کل واریانس را تبیین و شاخصهای برازندگی مدل استخراج شده (71/0PGFI=، 92/0NFI=، 078/0RMSEM=)، و نیز ضرایب آلفایکرونباخ (93/0= α) و همبستگی درونطبقهای (88/0r =)، نسخۀ فارسی IMMQ، مشابه نسخه اصلی با 27 سؤال از همسانی درونی و پایایی زمانی قابل قبولی برخوردار بودند. بنابراین براساس نتایج، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ انگیزشحرکتی اطفال، میتواند برای اهداف بالینی یا تحقیقاتی و همچنین به عنوان یک ابزار آموزشی برای والدین مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتار حرکتی دریافت: 1395/5/14 | پذیرش: 1395/11/25 | انتشار: 1396/6/1
فهرست منابع
1. خلجی حسن، (1383). بررسی رابطۀ بین ویژگیهای آنتروپومتریکی و عملکرد حرکتی دانش آموزان 6 تا 8 سالۀ دارای تجربه و بدون تجربۀ مهد کودک شهر اراک (سال تحصیلی 1384-1383)، پیک نور: شماره4 (پیاپی3): صص 30- 18.
2. عبدلی بهروز، (1389). مبانی روانی – اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. چاپ سوم، انتشارات بامداد کتاب، تهران. صص،82-69.
3. بهرام عباس، عبدالملکی زهرا ، صالح صدقپور بهرام، (1391). روان سنجی فرم کوتاه پرسشنامۀ خود توصیفی بدنی در دانش آموزان شهر تهران. شماره 11، صص34-13.
4. کاشانی ولیاله، فرخی احمد، کاظم نژاد انوشیروان، شیخ محمود، (1394). تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ سرسختی ذهنی ورزشی (SMTQ). رفتار حرکتی؛ 7 (20): صص 72-49.