Vahdani M, Sheikh Yoosefi R, Moharramzadeh M, Hoseini Keshtan M, jalilvand J. The Relationship between Coach's Leadership Styles and Group Cohesion in Teams Participating in the 10thDomestic Universiade (Male Students). JRSM 2012; 2 (3) :69-78
URL:
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-153-fa.html
وحدانی محسن، شیخ یوسفی رضا، محرم زاده مهرداد، حسینی کشتان میثاق، جلیلوند جمشید. رابطه سبکهای رهبری مربیان و انسجام گروهی تیمهای حاضر در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر کشور (1389). پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1391; 2 (3) :69-78
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-153-fa.html
1- کارشناس ارشد دانشگاه ارومیه
2- دانشیار دانشگاه ارومیه
3- دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان
4- کارشناسی ارشد دانشگاه شهیدچمران اهواز
چکیده: (8596 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سبکهای رهبری مربیان و انسجام گروهی تیمهای انفرادی و گروهی حاضر در دهمین المپیاد ورزشی مؤسسات آموزش عالی کشور در تابستان 1389 است. نمونه این پژوهش 321 نفر از ورزشکاران (N=1906) حاضر در المپیاد بودند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه 40 سؤالی مقیاس رهبری در ورزش (LSS) (چلادورای، 1980) و پرسشنامه 18 سؤالی محیط گروهی (GEQ) (کارون و همکاران، 1985) بوده که به ترتیب ادراک ورزشکاران از سبک رهبری مربی خود و انسجام گروهی تیمها را مورد سنجش قرار میدهد. ثبات درونی پرسشنامهها در مطالعهای راهنما و با استـفاده از آزمـون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.85 و 0.73 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کالـموگراف اسمیرنوف، tدو گـروه مستقل، ضریب همبسـتگی پیرسـون، تجزیـه و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و تعقیبی بونفرونی در سطح معنیداری 05/0&leP استفاده شد .نتایج نشان داد مربیان از سبک رهبری آموزش و تمرین بیشتر و از سبک آمرانه کمتر استفاده میکنند.میزان انسجام تکلیف و اجتماعی در میـان تیمهای انفرادی و گروهی تـفاوت معناداری نداشت. در پایـان، نتایج نشان داد میان سبکهای رهبری آموزش و تمرین، دموکراتیک، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت با انسجام گروهی ارتباط مثبت و معنادار و میان سبک رهبری آمرانه با انسجام گروهی ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1391/6/25